artikel

Markt vruchtendranken zowel statisch als dynamisch

Algemeen

Met nauwelijks 2% groei per jaar is de markt voor standaardvruchtendranken relatief statisch te noemen. De variëteit aan (nieuwe) vruchtendranken waarmee op behoeften van consumenten wordt ingespeeld, maakt deze markt ook bijzonder dynamisch. Fantastische smakende, betaalbare en gezonde producten in handzame verpakking, altijd verkrijgbaar en op de juiste plaats, veroveren de markt.

Marktonderzoekers presenteerden uitgebreide trendvoorspellingen voor vruchtendranken tijdens de 45ste Internationale Fruchtsaft Woche, georganiseerd door uitgeverij Confructa-Medien van16 tot 18 maart in Keulen. Richard Hall van Zenith International maakte daarbij onderscheid tussen dranken op basis van vruchtensap en koolzuurvrije (‘stille’) vruchtendranken (zie kaders). Want hoewel de grenzen tussen de categorieën steeds meer vervagen, staan de definities van vruchtensap en vruchtennectar vast.

Vruchtensap bevat 100% sap. Vruchtennectar bevat, afhankelijk van de vruchtensoort, tussen de 25% (bijvoorbeeld banaan) en 50% sap (bijvoorbeeld sinaasappel). Vruchtendranken bevatten in de praktijk maximaal 25% sap, maar voor de benedengrens geldt een wettelijke limiet. De opkomende categorie van functionele dranken kan maar hoeft geen vruchtensap te bevatten. Het zijn dranken waaraan een gezondheidbevorderend ingrediënt is toegevoegd of waaruit een schadelijke stof is verwijderd. Vaak worden de functionele dranken onderverdeeld in verrijkte dranken, sportdranken, energiedranken en ‘nutraceuticals’ ofwel ‘lifestyle drinks’. De vervagende grenzen blijken ook uit de opkomst van combinatiedranken. Zo is vruchtensap met zuivel of soja populair.

Prijzenoorlog
Bij de producenten van deze dranken is sprake van een negatieve ontwikkeling van de rentabiliteit. Wolfgang Twardawa en Günter Birnbaum, beiden van de ‘Gesellschaft für Konsumforschung’ (GfK), zoeken de directe oorzaak in het stijgende marktaandeel van de huismerken en de opkomst van de prijsvechters. “Deze ontwikkeling leidt tot prijzenoorlogen, waarbij de consument meer en meer gewend raakt aan prijsniveaus die niet in overeenstemming kunnen zijn met de bekende, hoge kwaliteit. Merkenerosie is het gevolg”, aldus de marktonderzoekers.

Twardawa voegde daaraan toe: “Kopers van merkartikelen worden door prijspromoties tot promotiekopers opgevoed. De promotiekoper van vandaag is de koper van huismerken van morgen.“
Vooral minder vooraanstaande merken hebben onder deze ontwikkeling te lijden. De sterke merken lijken nog enigszins stand te kunnen houden. Het lukt hen redelijk om in het hoge prijssegment hun marktaandeel te verdedigen.

Functionele ingrediënten
Een van de sleutels tot behoud van bestaande posities in de markt of tot het creëren van nieuwe markten, is innovatie. Maar willen innovaties succesvol zijn, dan moeten ze niet alleen aan de wensen en behoeften van gebruikers voldoen, maar ook extra voordelen bieden. Functionele gezondheidbevorderende dranken doen dit. Vaak worden er nieuwe ingrediënten in toegepast, bijvoorbeeld exotische vruchten uit Zuid-Amerika zoals de açaí en borojó.

De açaí (Euterpe oleracea) is een palmsoort, die in trossen groeit en een hoogte tot 25 m kan bereiken. De plant produceert drie tot zes kilogram ronde, een tot anderhalve centimeter grote purperen tot zwarte vruchten. De vruchten lijken enigszins op druiven. Açaí is rijk aan onverzadigde vetzuren (omega-6 en -9), calcium, ijzer en eiwit, en bevat 10 tot 30 maal meer anthocyaninen dan rode druiven.

De borojó (Borojoa patinoi) is een drie tot zes meter hoge boom die in het regenwoud groeit en groene of bruine vruchten draagt met een diameter van 7 tot 12 cm en een gewicht tussen 700 en 1.000 gram. De borojó is zeer rijk aan fosfor en vitamine B3. Hij wordt in Columbia en Panama als natuurlijk afrodisiac (‚jugo de amor’) gebruikt.

Agenda
De agenda voor de toekomst voor de producenten van dranken met vruchtensappen werd door Hall kort en bondig gepresenteerd:
* Sappen met gezonde toevoegingen
– Vitamines, calcium en vezels.
– Goed voor hart en vaten, verlaging cholesterol.
* Vruchtendranken met verminderd sapgehalte en (mineraal)water
– Weinig calorieën en verfrissend.
* Met sap
– Water, limonades en siropen.
– Voor kinderen en volwassen.

Reageer op dit artikel