artikel

Overgewicht geen ‘nationaal probleem’ op Horecava

Algemeen

De vele initiatieven en overvloedige aandacht vanuit de maatschappij, de overheid en de voedingsmiddelenindustrie voor overgewicht, lijken een ver-van-ons-bed-show in de horecawereld, zo leert een bezoek aan de Horecava (van 10 tot en met 13 januari). De bezoekers liepen smullend van kippenkluifjes, garnalenkroketjes, frikadelletjes en soft-ijsjes over de beursvloer van de Amsterdam RAI. VMT peilde enkele meningen bij diverse exposanten in hal 7, de snack- en voedingsmiddelenhal.

FNV Horecabond
Kaderlid Regio Amsterdam J. Vander:
“Er gebeurt weinig in de horeca om het overgewichtprobleem aan te pakken. Er wordt in zoverre op in gesprongen dat er minder gefrituurd en meer gewokt wordt. Maar ja, McDonald’s en Burger King blijven. We moeten bij de scholen beginnen. De leerlingen eten bijna nooit fruit, maar wel alle vette happen. Dat geldt ook voor de voetbalclub. En in een goed leven is iedereen wel eens ondeugend, maar jongelui snacken iedere week. Ik vind het dan ook een goede ontwikkeling dat de frisdrankautomaten uit de scholen worden gehaald.”

Frusco Food softijs
Directeur Clemens de Witte:
“We moeten op dit moment van een muis geen olifant maken. Het is geen nationaal probleem. Het is goed dat er afspraken worden gemaakt. Ik denk dat er in de horecawereld wel degelijk wat gebeurt. Dan spreek ik ook namens collega’s. Er zijn veel trends: betere oliën en vetten, broodjes en groenten, gezonde items, light-producten. In softijs wordt er niet veel mee gedaan, want de alternatieven zijn niet lekker genoeg. Softijs moet lekker en romig zijn. Vet is een belangrijk bestanddeel. Wel worden veel onverzadigde vetzuren in ijs gebruikt. De intentie is er dus wel. Maar omdat ijs ook een seizoensproduct is, denk ik dat de invloed van ijs in het overgewichtprobleem wel meevalt. Er zitten bovendien veel voedingsstoffen in.”

Family fastfood-horeca-catering Formulebeheer
Vertegenwoordiger Ralph Markwat:
“Je moet het volgende in de gaten houden: mensen komen in een cafetaria om lekker te eten. Er zijn nu wel meer maaltijdsalades, groenten en vers fruit. Er wordt gezond gefrituurd. Daarvoor krijgen we niet alle ondernemers om, omdat sommigen het niet altijd lekker vinden. Aan gezond frituren zitten wat nadelen. We hebben wel light-producten in onze winkels, maar echt gezond zijn gekookte aardappels. Commercieel denken is gewoon nodig voor ons. Overgewicht begint wel een probleem te worden, maar het ligt aan de mensen zelf.”

Kwekkeboom
De vertegenwoordiger wilde er nu liever niet over praten, maar geeft toch een korte reactie:
“Dat vraag je toch niet op een horecavakbeurs? Het is een probleem van het leefpatroon, een veranderende hobbystructuur, opvoeding en beweging. Je kan het probleem op calorieniveau aanpakken, maar je moet het aanpakken op het niveau waarop het veroorzaakt is. Gezond frituren doen we al jaren.”

Remia
Verkoper Noord-Holland Dennis Klaassen:
Remia heeft een stand die in het teken staat van gezond frituren. Ze verkopen vloeibaar frituurvet met weinig transvetzuren in vier soorten: Remiol, Linol, Neutraal en Gel. Iedereen die tijdens de beurs op stand frituurvet koopt krijgt cadeaus: bij 10 emmers een doucheklokradio, bij 25 emmers een broodbakmachine, bij 50 emmers een contactgrill, bij 100 emmers een Beertender en bij 120 een frituurvetmeter.
“Het loopt goed. We hebben nu al honderdtwintig pallets verkocht. Er is veel vraag uit de markt naar vloeibaar frituurvet. Remia staat ook achter de aanpak van overgewicht. We hebben veel gezondheidsproducten. Linonaise bijvoorbeeld. Binnenkort gaan we ook Halal-producten introduceren voor onze Islamitische medemens. Die wil ook wat.”

Reageer op dit artikel