artikel

Sial toont innovaties

Algemeen

Met meer dan 136.000 bezoekers en 5.259 exposanten op meer dan 200.000m2 is de SIAL 2004 in Parijs een groot succes geworden. De Global SIAL d’Or, de prijs voor de beste innovatie, kent dit jaar twee winnaars. Coolish, een drinkbaar ijsje uit Japan en Veg’s, groentechips uit Spanje, eindigden gelijk.

‘SIAL, the global food marketplace’ was de slogan van de levensmiddelenbeurs SIAL, die van 17 tot 21 oktober in Parijs werd gehouden op meer dan 200.000 m2 in het beurscomplex Villepente. De cijfers bevestigen dit. De 5.259 exposanten waren afkomstig uit 99 landen. Ongeveer een kwart van hen kwam uit Frankrijk. Van de ruim 136.000 bezoekers kwam 52% van over grens. Uit Nederland hebben ruim 4.000 mensen de SIAL bezocht. De tevreden organisatie telde 180 verschillende nationaliteiten. Opvallend was de aanwezigheid van veel exposanten en bezoekers uit Oost-Europa, China, India en Brazilië.

Goud
Goud was er voor het Japanse Coolish en de Spaanse Veg’s. In reclames wordt Coolish aangeprezen als ‘ijs drinkbaar bij -8°C’. Bijzonder aan Coolish is de hersluitbare CheerPack-verpakking, die het mogelijk maakt om het ijs te consumeren zonder handen of kleren vuil te maken. Zo ontstaan met Coolish nieuwe ‘ijsmomenten’. In Japan was Coolish drie weken na de introductie goed voor topverkopen.

De Spaanse Veg’s worden als 100% natuurlijke chips gepresenteerd. Ingrediënten zijn aardappels, appels, uien, tomaten en wortels. De chips bevatten 27% minder vet dan de traditionele chips. De producten worden aangeboden in een moderne verpakking onder gasatmosfeer, die de versheid garandeert. Veg’s is in drie smaken op de markt: Mix (gemengd), Apple en Onion & Chips (ui en aardappels).

Innovatieplein
Veel aandacht trok het innovatieplein ‘Tendances et innovations’. Daar konden bezoekers via grote posterwanden kennis nemen van opvallende innovatieve producten en de nieuwste trends, zoals waargenomen door XTC World Innovation Scan. Zij onderscheidden ‘gezondheid’, gericht op een lang en gezond leven, ‘gemak’, voor snel eten onderweg, ‘nieuw’, voor het ontdekken van nieuwe exotische smaken en ‘respect’ met aandacht voor mens en planeet.

Gezonde eigenschappen van producten speelden een belangrijke rol op de SIAL. Daarbij hoort de aandacht voor functionele ingrediënten, plantaardige voedingsmiddelen, water en caloriearme producten. De Nieuw-Zeelandse firma Tegel Foods brengt met Chicken Bacon Rashers een gezonde baconvariant op de markt. Het product bevat 95% minder vet dan bacon bereid met varkensvlees. Het product richt zich op consumenten die letten op hun lijn en op bevolkingsgroepen die om religieuze redenen geen varkensvlees eten.

Ook Zonnezuivel van UnieKaas (www.uniekaas.nl), in het buitenland bekend onder de naam Solsabar, presenteert zich onder de noemer gezond. In dit product is een derde van het dierlijk vet vervangen door zonnebloemolie (zie ook VMT 2004, nr. 23, pp.18-19). Opvallend is het aantal dranken met thee, refererend aan de heilzame werking van groene thee.

Handig schudden
Het Duitse bedrijf Mondamin (www.mondamin.de) brengt een pannenkoekenmix in handige schudfles op de markt. De consument hoeft alleen de vloeistof nog toe te voegen, de fles te schudden en klaar is het beslag. Dankzij de tuit is het beslag zo in de pan schenken.

De combinatie gemak en gezond biedt Mont Blanc Bio (www.r3ap.com) met biologische kant-en-klaarsalades. Ze zijn verkrijgbaar in een verpakking geschikt voor hergebruik of in een biologisch afbreekbare verpakking gemaakt van maïszetmeel.

Een opvallende keus heeft Merli (www.merlionline.com) gemaakt door Parmezaanse kaas in vier verschillende verpakkingsvarianten op de markt te brengen. Elke verpakking benadrukt een ander aspect van de traditionele bereiding. De consument kan kiezen of hij de Parmezaanse kaas koopt vanwege het bestanddeel melk, het vakmanschap waarmee de kaas is gemaakt, het geduld dat nodig was om de kaas te laten rijpen of het voer dat de koeien krijgen. Merli biedt de consument ook de mogelijkheid om met een code op de verpakking informatie te krijgen over de historie van het product op de website www.thegreentrack.it.

Design
Voedsel ontwerpen is een vak apart, zo lieten studenten van de École Supérieure d’Art et de Design in Reims (F) zien. Het thema Sea Food inspireerde hen tot onverwachte producten, bijvoorbeeld gezouten cakejes gebakken in schelpen. De producten worden rauw in schelpen ingevroren en vlak voor consumptie gebakken.

Na het openen van de schelp verschijnt een aantrekkelijk geurend en gevormd koekje. Schaal- en schelpdieren bieden ruimte voor tatoeages en piercings. Zo krijgen aanbieders de mogelijkheid om deze producten een geheel eigen karakter mee te geven. Kleine inktvissen gevuld met kruiden kunnen als een soort ‘theezakje’ in kokend water worden gedompeld voor de bereiding van een aromatische en kleurige bouillon. Een bijzondere smaakcombinatie vormt yoghurt met zalm, gepresenteerd met een dillebiscuitje.

Of de gepresenteerde producten ooit de winkel bereiken, is de vraag. Wel maakte de grote belangstelling van bezoekers voor de stand duidelijk dat innovatie vanuit de design-invalshoek aanspreekt.

Reageer op dit artikel