WUR-onderzoek: ‘Stoplicht-logo beter te begrijpen dan Vinkje’

, 28 februari 2014 11:50 | Maurice de Jong

Voedingsmiddelen met het stoplichtlabel op het etiket geven duidelijker aan of een product gezond of ongezond is dan het in Nederland veelvuldig gebruikte ‘Vinkje.’

Dit concluderen Wageningse onderzoekers in universiteitsblad Resource. Het ‘Vinkje’ eerder bekend als het ‘ik-kies-bewust'-logo kan soms zelf misleidend zijn, stellen de wetenschappers die proefpersonen afwisselend gemerkte producten lieten beoordelen.

Stoplichtsysteem

Aan groene, gele en rode kleurcodes kunnen Britten zien of producten te veel suiker, zout of vet bevatten. Het Wageningse onderzoek onder leiding van universitair docent Marktkunde en Consumentenwetenschappen Erica van Herpen toont aan dat consumenten het stoplichtsysteem beter begrijpen dan de in Nederland gebruikte gezondheidslabels.

Consumenten kunnen door het stoplichtsysteem nauwkeurig inschatten hoe gezond een product is. Het Vinkje is vooral effectief bij het vergelijken van gelijksoortige producten in dezelfde categorie.

Kritiek Vinkje

Het Vinkje ligt regelmatig onder vuur. Een punt van kritiek is dat het alleen iets zegt over hoe gezond een product is binnen de eigen categorie. Een kroket met een Vinkje is gezonder dan een kroket zonder dit logo. Dit betekent niet dat de hele categorie gezond is, terwijl consumenten dit wel zo ervaren.

In het onderzoek van Van Herpen kregen 85 proefpersonen voedingsmiddelen te zien met verschillende gezondheidslabels. Ze gaven de producten een cijfer over hoe gezond zij denken dat dit is.

Losse voedingsmiddelen

Een zogeheten eye-trackingapparaat volgde de blik van de respondenten. De ene helft zag telkens losse producten. De andere helft zag tegelijkertijd een vergelijkbaar levensmiddel. Ook was er nog een grote proef met 533 personen zonder eye-tracking.

Van Herpen signaleerde dat het Vinkje alleen de aandacht trok bij een positief gezondheidsoordeel van de onderzoeksdeelnemers, maar niet bij een negatief oordeel. Was het gezondheidslabel afwezig dan viel dit nauwelijks op, stelt de onderzoekster.

Effect Vinkje

Het is te vroeg om het Vinkje af te schrijven aan de hand van één studie, meent Van Herpen. “Een andere studie laat zien dat dit label wel effect heeft als mensen onder tijdsdruk staan”, zegt ze tegen Resource.

Het onderzoek van Erica van Herpen is gepubliceerd in het januarinummer van tijdschrift Appetite.

Lees VMT online:
Supermarktketen Lidl voert nu ook het Vinkje
Vinkje enig goedgekeurde voedselkeuzelogo
FNLI: 'Stoplichtsysteem zorgt voor verdeling EU-markt'