Voedingsbedrijven sluiten zich aan bij Plastic Pact NL om plasticgebruik te verduurzamen

Den Haag, 22 februari 2019 15:59 | Geranne Vegter

Het Plastic Pact NL is door ruim zeventig bedrijven, waaronder veel voedingsmiddelenbedrijven, en milieuorganisaties ondertekend. Het streven is om in 2025 volledig gebruik te maken van recyclebaar plastic. Onder andere Nestlé, Unilever en Heineken sloten zich aan bij het initiatief.

Dit gebeurde tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie op 21 februari in Den Haag. 75 partijen, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, hebben hiermee een belangrijke stap naar een circulaire economie gezet.

Een groot aantal levensmiddelenproducenten heeft het Pact getekend. Daarnaast ook supermarktketens (waaronder Ekoplaza en Jumbo) en horecaondernemingen als McDonald's Nederland en Starbucks Coffee Netherlands.

Nestlé Nederland

Eén van de partijen is Nestlé Nederland. Pierre-Alain Michaud van Nestlé : "Ik ben trots dat we als Nestlé dit Plastic Pact hebben ondertekend. Hiermee onderstrepen we onze inspanningen voor het terugdringen van de hoeveelheid plastic afval."

Nesquick

Nestlé is wereldwijd bezig met de verduurzaming van verpakkingsmaterialen. In het eerste kwartaal van 2019 introduceerde Nestlé bijvoorbeeld een nieuwe papieren verpakking voor Nesquikproducten.

Ook de opening van het Instituut voor Verpakkingswetenchappen in december 2018, helpt Nestlé zijn verpakkingsstrategieën te verduurzamen. Zo wordt een biologisch afbreekbare waterfles ontwikkeld samen met Danimer Scientific.

Heineken Nederland

Een andere partij, Heineken, was ook al bezig met het bestrijden van eenmalig te gebruiken plastic materialen. In 2018 ondertekende de brouwerij de Plastic Promise, waarmee het is gaan experimenteren met de herformulering van wegwerpbekers op festivals.

Plastic Promise is een nationaal platform dat in de evenementenindustrie ook voor duurzaam plasticgebruik gaat.

Doelstellingen Plastic Pact NL

In 2025 moeten alle eenmalig te gebruiken plastic producten en verpakkingen honderd procent recyclebaar zijn, zo luidt de doelstelling van Plastic Pact NLHet plasticgebruik wordt ook met twintig procent verminderd ten opzichte van 2017.

Het recyclingsproces moet ook verbeteren. Minimaal zeventig procent van de eenmalige plastic producten en verpakkingen die worden weggegooid, moeten worden gerecycled

zonder dat de kwaliteit vermindert. Voor 2025 moeten alle eenmalige plastic producten en verpakkingen voor 35 procent uit gerecycled plastic bestaan.

Verder wordt er ook nog gekeken hoe het consumentengedrag positief kan worden beïnvloed. Consumenten kunnen helpen door minder eenmalige plastic producten en verpakkingen te kopen.