Vijf mythes over digitale transformatie in de voedings- en drankenindustrie ontrafeld

Barneveld, 10 juli 2018 16:13 |

Digitale technologie is een veelbesproken onderwerp in de IT-wereld. De tijdschriften staan vol met verhalen over digitale transformatie in allerlei industrieën – van autodelen en zelfrijdende auto’s in de auto-industrie tot de invloed van Amazon in de retailbranche. Maar niet alle verhalen lijken volledig op waarheid te berusten. Wat zijn de vijf digitale mythes in de voedings- en drankenindustrie.

Digitale mythes kunnen bedrijven, zoals in de voedselverwerkingsindustrie, ervan weerhouden een broodnodige moderniseringsstrategie te implementeren. Een vijftal van dit soort misvattingen over digitale transformatie help ik hier graag uit de wereld.

Mythe 1: Digitale technologieën zijn disruptief en dat betekent chaos.

Het woord ‘disruptive’ kan intimiderend overkomen en negatieve associaties oproepen zoals processen die vastlopen en vaste klanten die aan hun lot worden overgelaten. Dit is verre van waar. Veel digitale technologieën, zoals het Internet of Things (IoT), zijn misschien revolutionair, maar de implementatie leidt er niet automatisch toe dat verwerkingsbedrijven tot stilstand komen of dat klanten op lopende orders moeten wachten terwijl de fabriek zijn strategie herdefinieert.

Digitale strategieën kunnen gefaseerd worden doorgevoerd met voldoende tijd om personeel op te leiden en nieuwe aanbiedingen aan klanten te introduceren. Bepaal zelf het tijdschema en wanneer of hoe u processen stopt die niet langer nodig zijn. Bedrijven die op de toekomst gericht zijn, onderscheiden zich door nieuwe denkwijzen, gedurfde innovaties en het doorbreken van oude barrières.

Mythe 2: Digitale technologieën zijn alleen bedoeld voor grootzakelijke bedrijven met hoge budgetten.

Amazon, Apple, Uber, AirBnB en Netflix zijn bedrijven die hun industrie – met flinke budgetten - fundamenteel hebben veranderd. Maar de meeste bedrijven die digitale technologie gebruiken, zijn klein tot middelgroot. Eigenlijk zijn kleinere, ondernemende fabrikanten uitermate geschikt voor de digitale arena, omdat ze flexibeler kunnen zijn en sneller kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Grotere bedrijven hebben de neiging om langzaam te bewegen doordat ze belemmerd worden door verschillende goedkeuringslagen en methodische besluitvorming. Daarnaast biedt het gebruik van cloud computing voordelen voor bedrijven met een bescheiden cashflow. IT afnemen in een abonnementsmodel in plaats van een grote eenmalige kapitaalinvestering, geeft bedrijven van elke omvang de mogelijkheid om met minimale investeringen nieuwe locaties, nieuwe bedrijfsmodellen, diensten en producten te introduceren.

Mythe 3: Digitalisering draait allemaal om machines, robotica en het Internet of Things (IoT).

Het Internet of Things is een van de belangrijkste toepassingen van sensortechnologie en Machine-to-Machine-connectiviteit (M2M). De koelkast die e-mails stuurt als deze een nieuwe filter nodig heeft, of de auto die aangeeft wanneer olie moet worden vervangen, zijn veelgebruikte voorbeelden van digitaliseringstrends op dit gebied. Gebruikscenario’s met robotica en Machine-to-Machine-connectiviteit lijken bovendien de meeste aandacht te trekken. Dit zijn belangrijke applicaties, maar dit is nog maar het begin. Voor voedselverwerkende fabrieken en hun leveranciers gaan digitale strategieën vaak over zichtbaarheid, communicatie en het delen van gegevens. Networked intelligence en verbonden leveranciers zijn tegenwoordig belangrijk omdat consumenten steeds meer willen weten over de oorsprong van hun voedsel. Digitale technologieën helpen om dit inzicht te geven, bijvoorbeeld met informatie over ingrediënten en de herkomst ervan, van boerderij tot tafel. Een ander resultaat van digitale netwerken is verbeterde communicatie. Boeren, leveranciers, verwerkers en retailers kunnen allemaal gegevens delen, waaronder de feedback van klanten.

Mythe 4: Digitalisering is onbewezen, zeer riskant en introduceert beveiligingslekken.

Nieuwe ideeën brengen vaak een zekere mate van risico met zich mee, maar dat geldt ook voor niets doen. Veel voorzichtige CFO's verlagen het risico door nieuwe afdelingen of merken te creëren. Zo beschermen zij het oorspronkelijke vermogen van het bedrijf in assets, kapitaal en imago. De praktische benadering lijkt hierdoor in het midden te liggen: beperk het risico, maar investeer genoeg om de nieuwe ideeën ruimte te geven om effect te hebben. Potentiële beveiligingslekken moeten echter altijd serieus genomen worden. Van werknemers die hun mobiele apparaten gebruiken tot phishing in e-mails en malware-virussen die tussen gebruikers worden gedeeld. Informatiebeveiliging is een belangrijk onderwerp dat zorgvuldige aandacht verdient. Bij het opstellen van een digitaal plan helpt het om met een provider samen te werken die ervaring heeft op dat gebied. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in clouddiensten en beveiliging zal over meer expertise beschikken dan een bedrijf dat alleen een beveiligingsstrategie kan plannen. Kies experts!

Mythe 5: Als we nog geen digitaal plan hebben, is het te laat. We hebben de boot al gemist.

Het is nog niet te laat, maar het is wel raadzaam om snel te starten. In zowel business-to-business (B2B) als business-to-consumer (B2C) relaties heeft de koper hoge verwachtingen van de producten of diensten en het gemak van zakendoen. Klanten, of het nu een thuiskok of een inkoper voor een grote restaurantketen is, willen details weten over het product. Dit kan variëren van waar het product vandaan komt tot hoe het is verzonden, opgeslagen en verwerkt. Dergelijke details zijn niet langer 'leuk om te hebben', maar worden steeds meer een eis. Bijblijven met de huidige markt betekent ook accuraat voorraadbeheer, een goede prijsstelling en ordernauwkeurigheid. Kleine misstappen die in het verleden mogelijk getolereerd werden, zijn vandaag de dag fatale tekortkomingen. Het is belangrijk om een modernisering en verbeteringen van de IT-infrastructuur door te voeren. Het is daar nog niet te laat voor, maar laat de kans niet schieten.

Toekomst digitalisering

Digitalisering is een hot topic, en een echte hype. De grote hoeveelheid artikelen over het onderwerp kunnen echter veel misverstanden opleveren. Dit kan vertraging opleveren om de stap naar digitalisering te maken en vertraagt de ROI. De vijf mythen in dit artikel zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die de implementatie van een digitale strategie in de weg kunnen staan. Daarom is het werken met een ervaren leverancier altijd een slimme keuze. Het belangrijkste leerpunt is dat urgentie voor modernisering groot is. Niets doen verhoogt het risico om op achterstand te komen.

Theo Koster is Account Director bij Infor.

Engineering in Food & Beverage event

Wordt voedsel veiliger van data? Industrie 4.0, Internet of Things, Big Data - termen die al een aantal jaren de ronde doen. In de voedingsmiddelenindustrie en zeker ook in de machinebouw. Hoe zorgen machinebouwer en F&B-producent dat zij veilig het maximale uit hun eigen en gecombineerde kennis en data halen? Gegevens verzamelen is één, data delen en tot de juiste beslissingen komen op basis van deze data is een heel ander verhaal. Deze en nog veel meer andere onderwerpen komen aan bod tijdens de tweede editie van Engineering in Food&Beverage op 10 oktober in De Fabrique in Utrecht.