Vernieuwde VMT: Herformuleren focust vooral op suikerreductie

Deventer, 28 januari 2019 09:59 | Dionne Irving

De eerste VMT van 2019 is geheel gerestyled. Met nieuwe rubrieken zoals 5 tips, de visie van en young QA sluit het beter aan bij de behoefte onze lezers. Het thema van dit nummer is suiker- en zoutreductie, nog altijd een actueel thema in de foodindustrie.

Suikerreductie lijkt in productontwikkeling meer aandacht te krijgen dan de reductie van zout. Dit wordt onder andere gedreven door:

  • de focus van de retail voor suikerreductie
  • de ingevoerde suikertax in verschillende landen
  • de aandacht van consumenten voor suiker

Innova Market Insights merkt deze ontwikkeling in de introductie van nieuwe producten. Suikerreductie als claim komt steeds vaker voor, terwijl zout- en natriumreductie minder aandacht lijkt te krijgen in de ontwikkeling van nieuwe producten. Lees meer: Aandacht voor suiker drijft herformulering

Alternatieven voor suiker waren op de beurs Health Ingredients Europe eind vorig jaar in Frankfurt volop aanwezig. De wensen waarmee ze rekening moeten houden: een natuurlijke bron, een consumentvriendelijke naam op de verpakking en geen invloed op de smaak. Lees meer: Alternatief voor suiker? Als het maar natuurlijk klinkt.

Maar er komt veel kijken bij het verbeteren van de samenstelling van producten (minder suiker, zout of vet) zonder dat de smaak, textuur, houdbaarheid en consumentenacceptatie daar substantieel onder lijden. Joost Blankestijn van Wageningen Food & Biobased Research geeft 5 tips voor bedrijven die aan de slag willen met herformuleren van producten. Lees meer: Nieuwe rubriek 5 tips van

Bekijk de geheel vernieuwde VMT. Geen abonnement? Vraag er hier een aan.