VMT 3: Radicale transparantie in food, kan dat?

Deventer, 12 maart 2018 06:00 | Willem-Paul de Mooij

Gaat transparantie de sector verder helpen? Maar kan dat wel en hoe dan? Dit is het centrale thema van de zojuist verschenen VMT 3. Daarin komen onder meer de transparante benadering van Peijenburg, Nederland Voedselland, Foodwatch, IBM en Kipster aan bod.

Er gaan steeds meer geluiden op dat partijen in de foodsector alleen nog toekomst hebben als ze volledig transparant zijn. ‘2018 moet het jaar worden van radicale transparantie’, zegt onderzoeksbureau Mintel in het laatste European Consumer Trends Report. Dat geldt zeker voor de voedingsmiddelenindustrie die moet werken in een omgeving waar feiten en wetenschappelijke inzichten er soms niet meer toe lijken te doen. VMT 3 staat in het teken van transparantie. Een greep uit de artikelen:

Transparant etiket voer voor discussie

Peijnenburg VolkorenPeijnenburg laat de rest van de voedingsmiddelenindustrie op dit moment goed zien hoe je transparant kunt zijn over etikettering. Peijnenburg gaat online de discussie aan over het ontwerp voor een nieuw label.

Niets zeggen is geen optie meer

Voedingsmiddelenproducenten zoeken naar vormen van transparante communicatie. Maar wat is de beste aanpak? Niets zeggen is in elk geval geen optie meer.

‘Dialoog over food leidt tot vertrouwen’

Thomas van Gaal en Liesbeth OerlemansThomas van Gaal (Het Portaal, Nederland Voedselland) en Liesbeth Oerlemans (klinisch epidemioloog, docent en kritisch blogger) hebben een gedeeld doel: ze willen allebei een inhoudelijke en oprechte dialoog over voedsel met bedrijven binnen de levensmiddelenindustrie realiseren.

Waarom doet Foodwatch wat het doet

De ‘naming & shaming’-methode van Foodwatch wordt lang niet altijd gewaardeerd. Bovendien zaait Foodwatch geregeld onnodig paniek met boude uitspraken, zo klinkt de kritiek vanuit de markt. Foodwatch reageert.

Kan blockchain de foodsector transparanter maken?

Was 2017 voor veel partijen nog het jaar van ‘de kat uit de boom kijken’ wat betreft blockchain, dit jaar zullen veel bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie initiatieven gaan ontplooien, zegt IBM.

Belooft blockchain te veel?

blockchainWe horen het aan alle kanten: blockchain is een technologische doorbraak die, net als internet, ons leven blijvend gaat veranderen. Leontien Hasselman-Plugge, directeur van SIM Supply Chain Information Management hierover.

 

Vind de compleet door te bladeren VMT 3 hier, onder meer met een verhaal over een nieuwe kijk op de eierindustrie vanuit Kipster. Geen abonnement? Waar wacht u nog op? Vraag er hier een aan.

Food Future Event 5 april

Hoor alles over transparantie en voedselinnovatie op het VMT Food Future Event op 5 april in Den Bosch van Marije Vogelzang, Timo Hoogeboom, Meike de Jong, Volkert Engelsman, Martine Olijslagers - Kuip, Marian Geluk, Frans Kok, Marjan De Bock-Smit, Leontien Hasselman - Plugge, Marieke de Ruyter de Wildt, Margreet Olthof, Peter De Kok, Janneke Burgers, Suzanne van der Pijll, Ad Nagelkerke, Marloes Groenewegen, Michel van den Bergh, Tabe Ydo, Manon van Essen, Marcel Oogink, Anne Reijnders, Ira van Eelen, Murk Boerstra, Petra Kolenberg, Hedy Smeets MSc., Maarten de Leung, Seppe Jongsma, Jerry Tracey, Atze Jan Van Der Goot, Beyhan Bektasoglu de Jong, Hans Dagevos, Sarah Arayess, Ebba Hoogenraad, Henry Uitslag, Ika Van de Pas, Klaus Arntz, Edwin BARK, Edwin de Zeeuw

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Hier vindt u het complete programma van het event. Reserveer deze datum in uw agenda en schijf u snel hiervoor in.

MBM_FFE_header_696x165_jan2018