Trending in food 2019: Veranderingen beter te lijf

, 18 december 2018 09:00 | Redactie VMT

Richard Janssen, Nyenrode: ‘We helpen bedrijven om de juiste strategie te kiezen’. De wereld verandert snel en er komen veel nieuwe ontwikkelingen op managers af. Hoe ontwikkel je als bedrijf het aanpassingsvermogen om hier op een goede manier mee om te gaan? “Wij helpen bedrijven met dit strategieproces, zodat ze in staat zijn om hun positie te behouden en verder uit te bouwen.”

Richard Janssen, lecturer Strategy & Innovation bij Nyenrode Business Universiteit, ziet verschillende trends zoals blockchain, de protectionistische houding van handelslanden en de opkomst van Amerikaanse techbedrijven zoals Amazon. “Het is voor bedrijven een uitdaging om in deze veranderende wereld de juiste focus te houden”, zegt Janssen. “Welke duiding geef je aan deze trend? Hoe implementeer je een nieuwe ontwikkeling in je bedrijf? Welke strategie hoort daarbij?” Nyenrode biedt op maat gemaakte onderwijs- en strategieprogramma’s aan voor het bedrijfsleven. Een voorbeeld daarvan is het programma Food & Innovation, waarin de universiteit samen met foodbedrijven robuuste strategieën ontwikkelt die ingaan op productdifferentiatie voor verschillende doelgroepen. Zo helpt de universiteit het bedrijfsleven om zich aan te passen aan de continu veranderende wereld.

Juiste timing

Nyenrode werkt met deskundige professoren met werkervaring in de specifiek sectoren. Zij begrijpen heel goed de vragen die een manager heeft en kunnen deze vertalen zodat foodbedrijven meer grip krijgen op de nieuwe ontwikkelingen. “Bedrijven zien een nieuwe trend vaak al snel als een bedreiging”, zegt Janssen. “Wij kijken meer op afstand ernaar en kunnen samen met de managers de kansen, maar ook onzekerheden duiden. Niet elke trend is bijvoorbeeld belangrijk. Trends dienen je kerncompetentie te verstevigen.” De universiteit werkt niet alleen aan het formuleren van een strategie, maar heeft ook onderwijs gericht op implementatie. “Timing is daarbij een belangrijk thema. Over het algemeen is het belangrijk om in de kopgroep te zitten”, zegt Janssen. “Daardoor heb je de tijd om met een nieuwe trend te experimenteren en ervan te leren. Dat geeft de beste resultaten. Bovendien, op een gegeven moment is de markt verzadigd en gaat hij op slot. Als je op dat moment nog niet met die nieuwe ontwikkeling bezig bent, geeft dat je een achterstand die bijna niet meer in te halen is.”

Vraaggestuurd

Als belangrijke ontwikkeling voor de toekomst noemt Janssen de opkomst van gepersonaliseerde voeding. “De markt wordt steeds meer vraaggestuurd”, zegt hij. “Producten worden in de toekomst meer op maat gemaakt, bijvoorbeeld met een specifieke samenstelling van eiwitten. Deze ontwikkeling vraagt om een totaal ander businessmodel. Er moet meer samenwerking komen met branchevreemde partners gericht op academisch onderzoek en apptechnologie. Nyenrode helpt bedrijven om met deze verandering om te gaan zodat ze een gezonde positie behouden in het veranderende ecoysteem rondom gepersonaliseerde voeding.

https://www.nyenrode.nl/opleidingen/food-innovation

NB. Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT van dit jaar. De serie bestaat uit gesponsorde interviews met partijen in de voedingsmiddelenindustrie over de huidige trends in de markt.