Trending in food 2019: Meer dan alleen data leveren

, 17 december 2018 08:30 | Redactie VMT

Dennis Wetjens, Eurofins: ‘We willen een kennispartner zijn’. De levensmiddelenindustrie verwacht tegenwoordig meer van een laboratorium dan alleen het leveren van data. “We zien dat onze klanten graag willen dat we met hen meedenken”, zegt Dennis Wetjens. “We beschikken over een goudmijn aan data en hebben laboratoria verspreid over de hele wereld. We sparren graag met klanten om te kijken hoe we hen beter van dienst kunnen zijn.”

De markt verandert. De aandacht voor voedselfraude neemt toe, consumenten worden steeds kritischer en de wetgeving wordt continu aangescherpt. “We zien dat onze klanten daardoor meer van ons gaan verwachten dan alleen het leveren van testuitslagen”, zegt Dennis Wetjens, algemeen directeur Nederland Eurofins Food, Feed en Water testing. “Ze vragen ons om met hen mee te denken en hen meer te gaan adviseren.”

Supply chain

Wetjens ziet veel mogelijkheden om het dienstenpakket van het laboratorium uit te breiden. “We voeren nu bijvoorbeeld veel testen uit in de haven van Rotterdam”, zegt hij. “De partijen die op basis van onze testen worden afgekeurd, stuurt de klant terug naar het land van herkomst. Deze procedure kan natuurlijk veel beter. Wij beschikken over 650 laboratoria verspreid over 45 landen. Dit betekent dat we in de hele supply chain van onze klanten aanwezig zijn. We kunnen deze testen in het land van herkomst uitvoeren voordat een schip vertrekt.” Wetjens vervolgt: “Ook op andere cruciale punten in de keten kunnen we testen uitvoeren. En we kunnen een partij bijvoorbeeld een kwaliteitsgarantie geven, als het alle testen in de keten goed heeft doorstaan.” Wetjens zegt dat fabrikanten zich ook wel eens afvragen of een schip de juiste route neemt. “Soms is de route die een schip aflegt belangrijk voor de kwaliteit van het product. Voor ons is het eenvoudig om voor vertrek sensoren te plaatsen waarmee de partij de hele reis wordt gevolgd. Wij noemen dit cargo intelligence.”

Data

Wetjens ziet bovendien veel mogelijkheden in het slimmer gebruiken van de data: “We beschikken over een goudmijn aan data. Dit biedt legio mogelijkheden, bijvoorbeeld voor trendanalyses. Hiermee kunnen we onze klanten informeren over het juist inrichten van hun monitoringsplan. En op basis van het aanvullen van deze big data met andere parameters kunnen we in de toekomst voorspellingen doen.”

Sparren

Wetjens zegt dat hij vooral met klanten in gesprek wil: “Ik wil graag samen met hen sparren. Wat zijn hun wensen? Waar lopen zij tegenaan? En hoe kunnen we hen - met al onze kennis - nóg beter van dienst zijn? Dit is een ontdekkingstocht waarbij ons uiteindelijke doel is om het niveau van dataleverancier te overstijgen. We willen een kennispartner zijn.”

www.eurofinsfoodtesting.nl

NB. Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT van dit jaar. De serie bestaat uit gesponsorde interviews met partijen in de voedingsmiddelenindustrie over de huidige trends in de markt.