Trending in food 2019: De wereld ligt met een muisklik aan de voeten

, 17 december 2018 12:29 | Redactie VMT

Kevin Hoorne, Siemens: ‘Digitalisering maakt het verschil in kwaliteit en introductietijd’. Digitalisering zal zijn impact hebben op de manier waarop consumenten naar voedsel kijken en op hun keuze voor producten en merken. De voedingsindustrie moet zich voorbereiden om kwaliteit in de breedste zin na te streven. Kevin Hoorne, industry manager CPG & Process bij Siemens PLM Software, licht een tipje van de sluier op van wat er op ons afkomt.

Klanten veranderen

De veranderingen die op til staan, vertrekken vanuit het einde van de keten: de consument. Generatie Z heeft altijd het internet gekend. Dat heeft een impact op de manier waarop ze in het leven staan. “Smartphones, tablets, apps, het is de basisuitrusting van de millenial”, opent Hoorne. “De wereld ligt met een muisklik aan hun voeten. Convenience staat centraal. Smart speakers zoals Alexa, die het antwoord geven op elke vraag, gaan zelfs nog een stapje verder in dat streven. Van de Amerikanen heeft 16% al een smart speaker in huis, een derde onder hen gebruikt het toestel zelfs om te winkelen.”

Winkels veranderen

Dat maakt dat het winkelrek een nieuwe dimensie zal krijgen. “Aangezien we onze aankoopbeslissing vanuit onze luie zetel maken, zal verpakking minder onderscheiden”, weet Hoorne. Voor elk product kan de consument wereldwijd op zoek naar net die variant die het beste bij zijn smaak en gewoontes past. “Hoewel dit op het eerste gezicht minder van tel lijkt voor voedingsbedrijven, zullen de gevolgen zich ook voor hen laten voelen. Kwaliteit in de breedste zin van het woord zal het bepalende criterium worden. Dat omvat duurzaamheid, gezondheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, traceerbaarheid …”

Producenten moeten veranderen

Om te voldoen aan die nieuwe eisen en kostenefficiënt te blijven, moeten voedingsbedrijven hun volledige productieproces tot in de puntjes onder controle krijgen. Hoorne: “Dat begint door alle data samen te brengen in één digitale bibliotheek waar elke productiestap uit put. In voedingsbedrijven zijn dat nogal wat gegevens, omdat ze aan normeringen als BRC en IFS moeten voldoen. Een single source of truth voor grondstoffen, recepten,…en digitale twins van de producten en processen, zal de marktintroductietijd drastisch verkorten.”

Troeven digitaliseringsoplossingen

Aan de hand van gewenste criteria en de wetgeving of klanteneisen waaraan een bedrijf moet voldoen, is het mogelijk virtueel te simuleren welke nieuwe recepten maakbaar zijn. Op basis van deze digital twin van het product kunnen heel gericht enkel die varianten die voldoen aan de targets verder uitgewerkt worden om te testen op bijvoorbeeld smaak en mondgevoel. De digital twin van de productieprocessen laat toe om deze te optimaliseren nog voor aanvang van de productie, waardoor direct op een kostefficiënte manier kan worden geproduceerd. “En de belangrijkste troef van digitalisering is misschien nog dat een bedrijf alles heel gefaseerd kan aanpakken. Stap voor stap, waardoor elk bedrijf op termijn een digital enterprise kan worden”, besluit Hoorne.

www.plm.automation.siemens.com

NB. Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT van dit jaar. De serie bestaat uit gesponsorde interviews met partijen in de voedingsmiddelenindustrie over de huidige trends in de markt.