Trending in food 2018: Vertrouwen terugwinnen

, 8 december 2017 14:52 | Redactie VMT

René van Bergen, Mérieux NutriSciences: ‘Steeds meer vraag naar authenticiteitstesten’ Mérieux NutriSciences ziet internationalisering als belangrijke trend. “Steeds meer bedrijven exporteren producten of importeren grondstoffen. Zij zoeken een laboratorium dat op de hoogte is van de wereldwijde voedselveiligheidsrisico’s en dat de regelgeving ook in het buitenland kent.” Daarnaast constateert het laboratorium een toenemende vraag naar authenticiteitstesten.

Bij het laboratorium Mérieux NutriSciences werken wereldwijd 6.500 mensen, verspreid over 100 locaties in 21 verschillende landen. “Door ons wereldwijde netwerk zien we veel voedselveiligheidsissues al in een vroeg stadium aankomen. Zo kunnen we meedenken over de juiste bemonstering”, zegt René van Bergen, strategic projects Europe director. Als voorbeeld noemt hij de import van koffiebonen. “We weten waar de koffiebonen van onze klanten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze geoogst zijn. Bij een natte oogst kun je een verhoogde kans op micotoxine verwachten. In die gevallen adviseren wij extra monsters te nemen.” Mérieux NutriSciences blijft zelf op de hoogte van de wereldwijde voedselveiligheidsrisico’s, onder andere door de aansluiting bij het RASFF, Rapid Alert System for Food and Feed. Het laboratorium houdt zijn klanten op de hoogte met een Blue Paper en het Food Contaminantreport. “Daarnaast kennen we de wijzigingen van de regelgeving in de verschillende landen. Die informatie delen we met de klanten die producten aan die landen exporteren”, zegt Van Bergen. “Zo kunnen zij daar al in een vroeg stadium op anticiperen.”

Babyvoeding

Die proactieve opstelling leidt in voorkomende gevallen zelfs tot betrouwbaardere analyseresultaten. “Een aantal jaren geleden zagen we bijvoorbeeld dat de analyse van salmonella in babyvoeding bij verschillende laboratoria leidde tot opmerkelijke resultaten”, vertelt Van Bergen. “We hebben dit onderzocht. Zo kwamen we erachter dat de matrix invloed heeft op het analyseresultaat. We geven de matrix nu een andere voorbehandeling. Daardoor kunnen we een nog betrouwbaarder resultaat leveren.”

Authenticiteitstesten

Van Bergen ziet bovendien het aantal aanvragen voor authenticiteitstesten stijgen. “Na alle schandalen is het consumentenvertrouwen geschaad, al is er wel weer een stijgende lijn

waarneembaar. Er is retailers alles aan gelegen om dit vertrouwen terug te winnen. Tegelijkertijd komen er steeds meer producten op de markt waarmee gefraudeerd kan worden. Denk daarbij aan de toename van het aantal biologische en fairtrade-producten.” Mérieux NutriSciences heeft in het verleden veel authenticiteitstesten ontwikkeld om de herkomst, het productieproces of de samenstelling van producten te herleiden. Voorbeelden hiervan zijn de testmethodes voor extra virgine olijfolie, de Parmezaanse kaas Reggio Parmigiano en A1-melk. “We hebben nu verschillende testmethodes voor de top tien van producten waarmee het meest gefraudeerd wordt”, vertelt Van Bergen. “We zien dat het aantal fraudegevoelige producten toeneemt. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van nieuwe authenticiteitstesten, zodat we de markt een stap voorblijven.”

 

NB: Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT van 2017. De serie bestaat uit gesponsorde interviews met partijen in de voedingsindustrie over huidige trends in de markt. Lees hier de overige artikelen Trending in Food 2018.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X