Traditionele smaken en transparantie belangrijke trends voor consumenten

Arnhem, 14 mei 2019 14:24 | Geranne Vegter

Mondialisering drijft de nieuwsgierigheid van consumenten naar nieuwe smaken en voedingsmiddelen. Generaties Y (Millennials) en Z zijn met name benieuwd naar nieuwe, onconventionele, creatieve en opvallende voedingsmiddelen om te ervaren en delen via de sociale media.

Twee van de drie Amerikaanse consumenten houden ervan om nieuwe smaken te ontdekken en drie op de tien Amerikanen ontdekken graag smaken van andere culturen, zegt trendbureau Innova Market Insights. Consumenten blijven smaak het belangrijkste van eten en drinken vinden.

Traditionele smaken en gerechten

Onderling verbonden netwerken maken het mogelijk voor informatie om sneller en verder te reiken dan ooit. Ook trends in voeding strekken rapper en verder dan ooit tevoren. Consumenten houden ervan om nieuwe smaken uit verschillende landen te ontdekken.

Een toenemend aantal etnische smaken worden daarom ook toegepast in voedingsproducten voor het algemene publiek. In 2018 werden er 65 procent meer etnische voedingsmiddelen op de markt gebracht dan in 2014.

Traditionele smaken afkomstig uit het Middellands Zeegebied en het Verre Oosten groeien het meest. De groei is het best te zien in de categorieën vlees, vis, eieren, sauzen en specerijen.

Transparantie

Naast het enthousiasme van consumenten voor traditionele smaken uit andere culturen, meldt Innova Market Insights dat consumenten ook blij zijn met de toenemende transparantie in de industrie. Voedingsmiddelenbedrijven betrekken consumenten in toenemende mate bij de productontwikkeling. Zo kunnen zij bijvoorbeeld stemmen op hun favoriete smaken of smaakideeën indienen.

Merken gaan ook in gesprek met consumenten door de unieke verhalen achter hun producten of merk te vertellen. Ook delen producenten meer informatie over de herkomst en de aard van hun ingrediënten, recepten en verwerking.