Eiwittransitie: de uitdagingen zijn de beschikbaarheid en de consumentenvraag

Deventer, 5 november 2018 10:11 | Dionne Irving

In het net verschenen themanummer van VMT gaan we in op verschillende aspecten van de eiwittransitie. Plantaardige eiwitten krijgen meer aandacht dan ooit, maar wat is nodig om de transitie naar een meer plantaardig menu te bereiken?

Minder vlees en zuivel op het menu en meer plantaardig voedsel. Zo draagt de internationale agrofoodsector effectief bij aan het tegengaan van klimaatverandering. De grootste uitdagingen zijn de beschikbaarheid van plantaardige eiwitten en het creëren van vraag door productinnovatie. Dit bleek tijdens de Plant Protein Summit van Food Valley: Planten eten om de aarde te redden.

Beschikbaarheid plantaardige eiwitten

Alpro werkt aan de beschikbaarheid van plantaardige eiwitten in Europa: Alpro investeert in Europese soja. Het Belgische bedrijf heeft als doel om zoveel mogelijk van haar soja lokaal te sourcen. Lokaal soja telen zorgt voor een kortere productieketen met een beperkte voetafdruk. Nu komt al 60% uit Europa. De rest van de non-gmo soja komt uit Canada. VMT nam een kijkje op het sojaveld van boer Jan ten Bosch in Hoog Soeren.

De Europese Commissie (EC) vroeg in 2016 de CEN, de Europese koepelorganisatie voor normen, om Europese normen voor algen en algenproducten te ontwikkelen. De coördinatie van deze opdracht is ondergebracht bij NEN. Algen zijn volgens de EC namelijk zeer geschikt voor humane consumptie. Van de 10 normen in ontwikkeling is een groot deel in te zetten in de voedingsmiddelenindustrie: Belang algen in voeding groeit.

Productinnovatie

Birgit Dekkers wilde de shear cell-technologie voor de productie van vleesvervangers beter begrijpen. Ze bepaalde welke parameters belangrijk zijn voor een goede structuur van het plantaardig materiaal: Black box shear cell technologie ontrafeld.

Maar wat vindt de consument lekker? Dekkers speelt hierop in met haar eigen startup. “Door met het proces en het product te spelen, is veel meer variatie mogelijk. Chefs en slagers kunnen zelf vleesvervangers maken. Zoals ze nu voor vlees hun eigen recepten kunnen ontwikkelen, kunnen ze dat straks ook met vleesvervangers. Daarmee kunnen ze zich onderscheiden.”

Innovaties met plantaardige ingrediënten doen het goed. Door de groeiende interesse van consumenten in gezondheid, duurzaamheid en ethiek stijgt de populariteit van plantaardige ingrediënten en producten. Innova Market Insights meldt dat plantaardige productclaims tussen 2013 en 2017 wereldwijd met 62% zijn toegenomen: Consument kiest vaker voor plantaardige optie in ontbijtgranen, frisdranken en snacks.

 

Lees het hele themanummer online