Een gezonde voedselomgeving tijdens dagje uit

Steeds meer Nederlanders willen kiezen voor gezonde voeding tijdens een dagje uit. Tegelijkertijd blijft het aanbod vaak nog achter, met name gezonde en lekkere opties voor kinderen. Op het congres Gezond Uit op 13 september 2018 gaan dagattracties (zoals pretparken, dierentuinen, musea, winkelcentra en sportcentra), cateraars, producenten en staatssecretaris Paul Blokhuis met elkaar in gesprek over een gezonder en duurzamer voedselaanbod tijdens een dagje uit.

Friet, hamburgers en ijsjes zijn makkelijk verkrijgbaar tijdens een dagje uit. Hoewel uit onderzoek blijkt dat bezoekers steeds vaker willen kiezen voor gezonde voeding tijdens een dagje uit, bieden veel dagattracties nog nauwelijks gezonde lunchopties aan. Er zijn met name weinig gezonde alternatieven voor kinderen beschikbaar.

Het is niet onbekend dat overgewicht onder jongeren een steeds groter probleem in Nederland wordt; in 2017 had bijna 14% van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar overgewicht (bron: Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor CBS i.s.m. RIVM). In de leisure sector zijn zo’n 100 aanbieders van dagattracties actief. Samen zijn zij goed voor meer dan 40 miljoen bezoekers per jaar. Potentieel een enorm bereik dus. En een sector waar nog veel winst te behalen valt. Voor dagattracties maar ook voor producenten, cateraars en leveranciers biedt dit een mooie (business)kans. Hoe kan het gezonde voedingsaanbod vergroot worden? En hoe kunnen bezoekers gestimuleerd worden om nog meer voor de gezonde opties te kiezen?

Op 13 september 2018 organiseren Albron, Jongeren Op Gezond Gewicht en Schuttelaar & Partners het congres Gezond Uit in de Apenheul. Tijdens het congres staat kennisuitwisseling voorop en worden deelnemers geïnspireerd om een gezondere voedselomgeving voor bezoekers en met name kinderen te creëren. Sprekers zoals staatssecretaris Paul Blokhuis (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport), Roel Hermans (Behavior Change Group), Jos Klerx (Rabobank), en Martijn van Heemskerck van Beest (NEMO Science Museum) gaan het hebben over o.a. de best practices voor een gezonder voedselaanbod, gezonde innovaties en trends in de leisure sector en tips voor een gezondere voedselomgeving.

Voor wie?

Het congres is bedoeld voor zowel de directeuren als de inkoopmanagers van dierentuinen, pretparken, musea, sportcentra en winkelcentra. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, richt de doelgroep zich ook op producenten, cateraars en leveranciers.

Waar en wanneer?

Het congres vindt plaats op donderdag 13 september 2018 van 13:30 tot 17:00 uur in de Apenheul (J.C. Wilslaan 21, 7313 HK Apeldoorn). Aanmelden kan hier.