Schaatser Bart Veldkamp ontwikkelde eigen gezonde reep

Deventer, 19 december 2017 11:56 | Willem-Paul de Mooij

Voormalig schaatser Bart Veldkamp brengt een eigen gezonde en ‘clean label’ reep op de markt. Veldkamp ontwikkelde de start-up ‘I am Bart’s’ en het productieproces daarvoor volledig zelf. Dat was geen gemakkelijke opgave, vertelt hij in een interview met VMT. “In eerste instantie dacht ik dat ik het wel ergens kon laten maken, maar dat bleek niet het geval.”

Begin 2018 rollen de eerste voedingsrepen van de band. Een mijlpaal, want de weg daar naartoe was lang, weet Veldkamp. “We zijn thuis in de keuken begonnen. Al in 2011 hebben we de eerste testen gedaan en nu staan we aan de vooravond van de productie. Het is dus een lange en zeker niet altijd gemakkelijke weg.”

Clean label

De eisen aan de voedingsreep die Veldkamp wilde ontwikkelen waren dan ook talrijk: de reep moest biologisch zijn en groenten, fruit, zaden en kruiden bevatten. En tegelijkertijd waren toegevoegde suikers, conserveringsmiddelen, kleurstoffen, gluten en noten een ‘no go’.

Clean room

Het vinden van een bestaande productieruimte die zowel gluten- als notenvrije is, bleek een onmogelijke opgave. Veldkamp: “Dus we hebben nu een totale clean room laten maken, zodat contaminatie via lucht niet kan plaatsvinden. We hebben negen verschillende machines in de productieruimte die feilloos op elkaar afgestemd moesten worden. Dat gaat lastig en niet zonder slag of stoot.”

Noem je jezelf nu een startup in food?

“Ja absoluut. Ik ben dit hele traject ingegaan vanuit de filosofie dat goede voeding toegankelijk moet zijn voor iedereen. Een reep zonder toegevoegde suikers, met alleen natuurlijke ingrediënten. Alleen daarom al vond ik dat de reep voor iedereen verkrijgbaar moet zijn. Om dat te bereiken heb ik een crowdfunding-actie opgezet.”

Kun je inhoudelijk iets vertellen over het R&D traject. Hoe moeilijk was het om de reep te ontwikkelen?

“Dat was heel moeilijk. Daar zijn we vijf jaar druk mee bezig geweest. Dat is echt trial and error. In eerste instantie dacht ik dat ik het wel ergens kon laten maken. Want er zijn veel productiebedrijven, maar het bleek al snel dat dit niet mogelijk was. Vooral niet om mijn uitgedachte productieproces door iemand anders te laten uitvoeren. De enige manier om geen concessies te doen was om hem helemaal zelf op te zetten; dus, een eigen productieproces ontwikkelen.”

Welke obstakels kwam je tegen?

“Het afstemmen van de machines blijkt moeilijker dan gedacht en ik had nooit voorzien dat we een paar maanden bezig zouden zijn om spullen echt goed te krijgen. Daarnaast heeft de leverancier van het klimaatsysteem inmiddels 3 maanden vertraging opgelopen. Dit brengt veel stress met zich mee. Ik was wel aan stress gewend vanuit de sport, maar dat was stress die vanuit mezelf kwam. En waar je ook direct wat mee kon; zelf handelen en direct resultaat. Deze vorm van stress is nieuw voor mij, stress die komt van derden. Anderen doen hun werk niet goed en veroorzaken problemen binnen mijn bedrijf. Het hakte er behoorlijk in en ik moest snel handelen om deze vaardigheid beter onder de knie te krijgen. Eigenlijk ben ik weer aan het trainen; omgaan met stress. Het parkeren en focussen op dat waar je wel controle over hebt. Waar kan ik wel invloed op uitoefenen om de huidige situatie te verbeteren? Welke mensen, welk team, heb ik nodig die me bij kunnen staan in dit traject?Veel zaken die je eigenlijk niet op je verlanglijst hebt staan als startup.”

Je hebt het over een klimaatsysteem. Waar is dat voor nodig?

“Onze producten zijn 100% natuurlijk. Dat willen we ook voor het proces: duurzaam en energieneutraal. We wekken dus energie op met zonnepanelen, we gaan uit van het volledig terugwinnen van warmte en koude luchtstromen. We slaan overtollige warme lucht bijvoorbeeld op in tanks onder de grond en gebruiken dit weer voor het voorverwarmen van de oven.”

Straks ligt het product er dan eindelijk. Wat is de potentie van het product, welke doelgroep mik je op en waar is het straks allemaal te koop?

“We willen met onze producten een soort bewustwording creëren dat goede tussendoortjes nu binnen handbereik zijn. Maar, mensen moeten er natuurlijk wel voor open staan. Daarom leggen we uit waarom we bepaalde ingrediënten toevoegen aan onze producten. We mikken bijvoorbeeld op een zakenman of –vrouw met een druk leven, een moeder die haar kinderen een tussendoortje meegeeft voor op school, een hardloper die na het rennen wat wil eten, ouderen die tijdens het fietsen of wandelen ook wat gezonds willen eten. We gaan eerst online beginnen, de website is bijna af. Daarna volgt de kleine (biologische) retail, bijvoorbeeld koffiezaakjes. Als we daar stabiel in zijn naar grote retail.”

Wat zijn je verdere plannen met het product of zijn er plannen voor andere producten onder het merk?

“Uiteindelijk wil ik meer producten in dezelfde lijn, allemaal zonder toegevoegde rotzooi. Alles puur natuur. En transparant en eerlijk zijn over wat er allemaal in een reep zit. Denk aan bites, drankjes, powershots, performance line enzovoort.”

Hoe ben je op het idee gekomen om Bart’s Bar te gaan ontwikkelen?

“Ik ben altijd al bezig geweest met mijn voeding. Eerst vanwege mijn allergieën voor van alles en nog wat en later tijdens mijn sportcarrière. Hierdoor weet ik welke invloed voeding heeft op mijn gezondheid. Samen met mijn moeder, die voedingsdeskundige is, heb ik werkelijk van alles geprobeerd, tot de meest idiote dingen. Diëten met vet, diëten zonder vet, veel eiwitten, suiker, geen suiker. Echt alles. Uiteindelijk zijn we tot een hele simpele conclusie gekomen. Goed eten is niet moeilijk en een energiedip is nergens voor nodig. Met een goed ontbijt, een normale lunch en lekker avondeten is niks aan de hand, maar de uitdaging ligt bij de tussendoortjes. Daarom heb ik een voedingsreep bedacht met alleen natuurlijke ingrediënten.”

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X