Recalls 2017: Fipronilcrisis zorgt voor impact, meeste terugroepacties om allergenen

Deventer, 22 december 2017 16:34 | Maurice de Jong

Er gaat bijna geen week voorbij zonder recalls. Ook in 2017 regende het weer terugroepacties. Onlangs nog haalde het Franse zuivelconcern Lactalis 720 partijen van duizenden tonnen melkpoeder terug. Maar de meest impactvolle recall was wel die van eieren besmet met fipronil. Hoeveel recalls registreerde VMT en welke trends zijn zichtbaar?

Op 24 juli 2017 kopte VMT: ‘NVWA roept eieren terug om aanwezigheid verboden middel.’ In die tijd had lang niet iedereen van dit betreffende middel fipronil gehoord. Maar dat zou razendsnel veranderen.

Fipronilaffaire

Wat begon met een blokkade van zeven pluimveebedrijven en een recall bij vier groeide in mum van tijd uit tot een grote nationale en internationale crisis. Op 26 juli al sprak de NVWA van een blokkade van “tientallen bedrijven.”

Supermarkten en pluimveehouders

De voedselautoriteit publiceerde uiteindelijk een lijst met 138 eiercodes van bedrijven waar de chemische contaminant fipronil is gevonden. Deze bedrijven moeten dicht blijven. De eieren met deze codes verdwenen uit de supermarkten. De schappen raakten steeds leger terwijl de financiële schade voor supermarkten én pluimveehouders snel opliep. Het moge duidelijk zijn de terugroepactie van eieren met fipronil had verreweg de meeste impact. Toch was dit de enige recall vanwege een chemische contaminant die VMT optekende. Het aantal terugroepacties met allergenen was het allergrootst.

Allergenen

Afgelopen jaar waren er 24 terugroepacties vanwege allergenen. Dan ging het vaak om allergenen die de fabrikant niet op het etiket vermelden. Bijvoorbeeld een product dat melk bevat, terwijl dat niet op het etiket staat. Opvallend was een recall van bijna 34.000 pakken Quorn satéstukjes uit verschillende Nederlandse verkooppunten. Op de verpakking vertaalde de fabrikant peanuts als noten in plaats van pinda’s.

Databeheer

Voor de hand liggende oorzaken liggen vaak ten grondslag aan allergenenrecalls, vertelde allergenenexpert Marjan van Ravenhorst dit najaar aan VMT. Verouderde of ontbrekende grondstofinformatie, verpakkingen die niet zijn aangepast bij wijzigingen van het product of simpelweg een verwisseling van een product of etiket, aldus Van Ravenhorst. Al bijna een jaar geleden signaleerde Van Ravenhorst een fundamenteel probleem bij bedrijven: ze hebben hun databeheer niet op orde.

“Er zijn geen koppelingen van de gegevens van de verschillende afdelingen en dan gaat het fout.”

Recalls vanwege allergenen vormen vaak geen direct gevaar voor de volksgezondheid, waardoor ze niet altijd worden vergoed. Het kost bedrijven tonnen tot miljoenen euro’s

Listeria en salmonella

Allergenenrecalls trekken vaak stilletjes voorbij. Immers, ze leveren vaak geen direct gevaar op voor de volksgezondheid. Dat is anders wanneer de woorden ‘listeria’ of ‘salmonella’ klinken. VMT registreerde negen van deze microbiële contaminaties. Zo riep het Franse zuivelconcern 720 partijen van duizenden tonnen melkpoeder terug. Eén van de droogtorens in de fabriek in het Franse Craon bleek de besmettingsbron te zijn.

Vreemde voorwerpen

In 2017 waren er tot nu toe vijf recalls vanwege de aanwezigheid van vreemde voorwerpen in voedingsmiddelen. De meest in het oog springende terugroepactie was de aanwezigheid van spelden in producten in de Vomar in Zaandam. Na onderzoek bleek het om vandalisme te gaan. VMT telt tot nu toe 37 recalls in 2017, maar biedt geen volledig overzicht van de recalls. Hoogst waarschijnlijk zijn het er een stuk meer. Ook de website productwaarschuwing.nl houdt alle recalls en waarschuwingen nauwgezet bij.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X