Ook Tesco speelt in op vegatrend met ontwikkeling van koelverse maaltijden

Welwyn Garden City (VK), 12 januari 2018 09:58 | Sophie Laemers

De Britse retailer Tesco introduceert ‘Wicked Kitchen’: een reeks van koelverse plantaardige maaltijden om in te spelen op de vegatrend. In Nederland zal deze trend terugkomen in de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees.

Albert Heijn introduceerde onlangs drie koelverse maaltijden samen met de Vegetarische Slager. De Britse Tesco werkte samen met chef Derek Sarno.

No meat en flexitariërs

Tesco zag een toegenomen vraag naar vegetarisch en veganistisch voedsel door leefstijlkeuzes zoals Meat Free Mondays  en flexitarische diëten.

Alleen al in het afgelopen jaar is – volgens de supermarkt – de vraag naar gekoelde kant-en-klare maaltijden en vleesvervangers met 25 procent toegenomen.

De wicked maaltijden zijn exclusief voor Tesco geproduceerd en zijn sinds 8 januari in 600 Tesco-filialen te koop. Een wrap van zoete aardappel pakora, teryaki noodles en barbecue paddenstoel zuurdesempizza zijn enkele van de ontwikkelde vegetarische producten.

Nationale Week Zonder Vlees

De vegetarische trend is ook te zien in Nederland. De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees komt er aan. Van 5 tot 11 maart 2018 vindt deze plaats in Nederland op initiatief van Isabel Boerdam, schrijfster van het boek ‘De Hippe Vegetariër’.

Volgens Boerdam is elke dag vlees of vis eten niet meer van deze tijd. “Een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel”, stelt de schrijfster.

Activiteten

Op de website komen praktische tips, kennis en inspiratie. Ook zullen retailers zoals Albert Heijn, Ekoplaza, Natuurwinkel en Spar de consument ondersteunen door vegetarische acties en receptinspiratie. On-the-go zullen er bij tankstations met een Deli2go of DelibyShell bakkerij verschillende vegetarische opties te zien zijn.