Ondernemers bundelen oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan

Amsterdam, 13 maart 2018 12:07 | Jorine van Knippenberg

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Nederland lanceert samen met achttien ondernemers het platform Verspilling is Verrukkelijk. Doel van het platform is te tonen hoe voedselverspilling kan worden tegengegaan.

De hoeveelheid eten die wordt verspild levert niet enkel een verlies van geld en voedsel op, maar ook een verspilling van water, energie en land en een onnodige CO2 uitstoot. Het voedsel wordt immers geproduceerd, verpakt en vervoerd, terwijl er vervolgens niets mee gedaan wordt. De boodschap van de ondernemers van Verspilling is Verrukkelijk is dan ook dat voedsel te kostbaar is om te verspillen.  

Bijzondere producten 

De achttien deelnemers aan het platform bieden oplossingen voor voedselverspilling: ze maken producten van ingrediënten die anders worden weggegooid of worden verwerkt tot diervoeder. Dit levert vooruitstrevende producten op, zoals soep van kromme groente (Kromkommer), chutney van overtollig fruit (Potverdorie!) en bier van oud brood (Instock).

Positieve boodschap

De ondernemers willen hun boodschap overdragen op bedrijven en consumenten door gezamenlijke evenementen en campagnes. Zo komt er in verschillende supermarkten in het land een Verspilling is Verrukkelijk-schap. Naast supermarkten zal het assortiment ook in steeds meer (bedrijfs)restaurants te vinden zijn. Ook willen de ondernemers later dit jaar een gezamenlijk eindejaarsgeschenkpakket lanceren.

MVO Nederland

Het initiatief werd begeleid door Pieter Goudswaard van MVO Nederland. “Van al het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, wordt een derde niet gegeten. Daar is, met goed ondernemerschap, zo veel aan te doen. Binnen dit platform is ons doel om groei te creëren van de verschillende ondernemers. Verspilling is Verrukkelijk verbindt de deelnemende ondernemers en merken op het niveau van hun maatschappelijke ambitie, maar laat tegelijkertijd alle ruimte voor eigen identiteit.”

Taskforce Circular Economy

Toine Timmermans (Wageningen Universiteit & Research) is blij met het initiatief: “Deze achttien ondernemers stellen de waarde van voedsel centraal door op een positieve manier te laten zien wat er mogelijk is met reststromen. Dit draagt bij aan de ambitie van de Taskforce Circular Economy in Food, om 50% minder voedsel te verspillen in Nederland in 2030.”