‘Nederlanders inspireren om te kiezen voor verse vis uit eigen Noordzee’

Deventer, 2 juli 2018 15:36 | Coen Dros

Om vis uit de Noordzee onder de aandacht te brengen, lanceert de stichting Noordzeevis het kookboek ‘Noordzeevis uit de Scheveningen; Scheveningens trots in verhalen en recepten.’ De stichting gevestigd in Scheveningen wil Nederlanders inspireren om te kiezen voor vis uit “eigen Noordzee”.

Het boek, gemaakt in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, moet Nederlanders kennis laten maken met bekende en minder bekende vissen zoals wijting of rode poon.

Lekkere en lokale keuze

In het kookboek worden door verschillende bekende Hagenaren en Scheveningers verhalen over Scheveningen en vis vertelt met bijbehorende recepten.

Suzanne van der Pijll, bestuurslid stichting Noordzeevis uit Scheveningen en één van de makers van het boek: “Met dit boek laten we jong en oud kennis maken met de veelzijdigheid van de vis die de Noordzee biedt. We willen mensen inspireren om in het restaurant of bij de viswinkel ook eens een visje te bestellen uit eigen Noordzee. Een keer wat anders en een lekkere en lokale keuze.”

Stimuleren lokale economie

Het eerste exemplaar is door burgemeester van Den Haag Pauline Krikke, in ontvangst genomen. “Een mooi initiatief. Ik vind het belangrijk dat we oog hebben voor onze eigen producten. Dat zie ik op steeds meer plekken in de stad, hartstikke goed. Bovendien stimuleren we hiermee de lokale economie.”

Vis naar het buitenland

In Scheveningen worden dagelijks vissen zoals makreel, schol, rode poon en wijting aangeboden. Volgens de stichting gaat veel van de vers gevangen vis naar het buitenland. “Het doel van stichting Noordzeevis uit Scheveningen is om meer mensen te laten genieten van onze eigen vis uit de Noordzee. Verser kan het niet.”