Nederlanders geven steeds meer geld uit aan groente en fruit

Zoetermeer, 11 januari 2019 16:00 | Bo Maaskant

Gerelateerde berichten

Nederlanders kochten in 2018 acht procent meer voorbewerkte groeten en aten meer verse groenten buitenshuis. Dit meldt het GroentenFfruit Huis. Horeca en catering maakten het zichzelf ook makkelijker. De inkoop van groentemixen steeg met 36 procent.

De aankoop van verse groente in de horeca steeg met zeven procent. Dit is minder dan de afgelopen jaren. Ook kiest de horeca voor steeds meer luxe producten, zoals voorgesneden mixen. Dit komt volgens het GroentenFruit Huis doordat koks origineel moeten blijven bij het bedenken van menu’s, terwijl deze moeten worden uitgevoerd met zo min mogelijk arbeid.

 

Hogere uitgaven groente en fruit

De consument gaf vijf procent meer uit aan verse groenten en fruit om thuis te gebruiken. Er werd meer verse groente gekocht (één procent) ten opzichte van vorig jaar, maar minder vers fruit (min drie procent). Ondanks dat er minder fruit gekocht werd, zijn de uitgaven aan fruit wel met zes procent gestegen. Dit doordat de consumentenprijs tien procent hoger lag dan voorgaande jaren.

 

Ook gaven consumenten meer geld uit aan duurder fruit, bijvoorbeeld zacht fruit, exotisch fruit en vers gesneden fruit.