Nederland aan de boon met BOON Bapao

Den Bosch, 10 juli 2018 08:00 | Jorine van Knippenberg

Michael Luesink, oprichter van Boon, heeft de missie om Nederlanders meer bonen te laten eten. Dat wil hij bereiken door verleidelijke producten met bonen te maken, zoals het nieuwste product van BOON: de boon bapao. VMT sprak kort met de voormalige chef-kok.

BOON wil de meest innovatieve bonenproducent van Nederland zijn en is daarom constant bezig met het ontwikkelen van producten. Na eerder onder andere chili burgers, falafelballen en burrito schotels te hebben gelanceerd, komt BOON nu met 100% plantaardige bapao’s. De bapao’s hebben een basis van groentedeeg en bevatten vijftig gram groenten per stuk. Er zijn drie verschillende varianten: de Bapao ketjap heeft als hoofdbestanddeel spinazie, de bapao saté bevat pompoen en de bapao chili bestaat uit bieten. Dit zorgt ervoor dat de broodjes groen, geel en rood gekleurd zijn.

Iconische snack

Met de visueel aantrekkelijke broodjes hoopt BOON een bredere doelgroep aan te boren voor de bekende snack. “Het broodje bapao is een iconische snack in Nederland. We merkten echter dat dit vooral geldt voor de jongere generatie, na hun studententijd stoppen de meeste mensen met het eten van bapao. Met de boon bapao’s willen we lekker en gezond alternatief bieden voor de bapao’s met vlees, waarmee hopelijk een bredere doelgroep wordt bereikt,” aldus Michael Luesink.

Portret Michael Luesink
Michael Luesink werkt altijd aan nieuwe voedingsinnovaties op het gebied van bonen

In tegenstelling tot andere producenten van vegetarische bapao’s (onder andere Vegetarische Slager, Jumbo en AH) heeft BOON juist niet geprobeerd om een vleesstructuur na te maken. In plaats van door soja wordt de basis van de broodjes gevormd door groenten. Luesink geeft aan dat de productie van de bapao nog een behoorlijke uitdaging was. “We hebben allerlei groenten geprobeerd. Het lastige was dat we veel groenten wilden gebruiken, maar dat het deeg tegelijkertijd wel net zo luchtig moest zijn als bij traditionele bapao. Gelet op smaak en structuur kwamen we uiteindelijk uit op deze drie variaties.”

'Bapao verkoopt zichzelf'

De bapao liggen pas een paar weken in de winkel, maar de consument weet ze al goed te vinden. Luesink: “Dit was onze drukste lancering tot nu toe. De vraag van zowel de detailhandel als de consument voor de bapao is erg groot. Normaal leveren we twee tot drie keer per week, sinds de lancering van de boon bapao vinden er acht leveringen per week plaats.”

BOON bracht de bapao zonder veel bombarie op de markt. Zelf denkt Luesink dat het visuele aspect van het broodje ervoor zorgt dat het product veel aandacht krijgt in de winkel. Daarnaast ging de bapao online viral op het sociale medium Instagram. Veel tijd om van het succes te genieten gunt Luesink zichzelf niet: voor oktober staat er alweer een nieuwe lancering op de planning. Wat dat is, wil Luesink nog niet kwijt.