Meer plantaardige voeding verkopen? Let op de naam

Den Haag, 1 maart 2019 12:06 | Dionne Irving

Om plantaardige voeding breder geaccepteerd te krijgen, moet er rekening worden gehouden met de naamgeving van producten. Vier soorten benamingen werken niet, bijvoorbeeld: zonder vlees. Drie werken wel, bijvoorbeeld: noem de herkomst van de maaltijd. Dit is onderzocht voor Britse en Amerikaanse consumenten. Op het Food Future Event op 9 april is een complete sessie gewijd aan alternatieve eiwitten.

Dit blijkt uit onderzoek van het Better Buying Lab van het World Resource Institute. Het lab bekeek naar welke benamingen voor plantaardige voeding het grote publiek (in de VS en Groot-Brittannië) aanspreken. Uit het onderzoek bleek dat vier soorten benamingen vermeden moeten worden en drie soorten juist moeten worden omarmd.

Wat werkt niet: Zonder vlees

Uit het onderzoek blijkt dat vier benamingen niet werken om vleeseters zo ver te krijgen om een plantaardige maaltijd te proberen.

Zonder vlees is daar een van. Volgens de onderzoekers betekent dit voor vleeseters dat ze iets niet krijgen wat ze juist lekker vinden. Ze testten in een supermarktcafé de benaming voor een maaltijd bestaande uit aardappelpuree en een vegetarische worst. Het café verkocht al een aantal jaar meatfree sausage and mash om een variatie aan te bieden. Het Better Buying Lab noemde de maaltijd Cumberland-spiced Veggie Sausage & Mash gedurende een periode van drie maanden. De verkoop steeg in deze periode met 76%.

Andere benamingen die volgens de onderzoekers niet werken zijn: Vegan (betekent voor vleeseters: anders dan hoe ik ben), vegetarian (betekent voor vleeseters gezond, maar niet smaakvol en bevredigend) en healthy restrictive (betekent voor vleeseter: niet lekker).

Wat werkt wel: Herkomst benoemen

Bij de Amerikaanse keten Panera testten de onderzoekers een naamsverandering van een vegetarische soep. De oorspronkelijke naam was Low Fat Vegetarian Black Bean Soup. De onderzoekers veranderden de naam in Cuban Black Bean Soup gedurende een maand. Dit zorgde voor 13% meer verkoop van de soep.

De herkomst kan ook zijn waar de planten groeien. Meat-free breakfast werd Garden breakfast of field-grown breakfast. De verkoop van de laatste twee nam respectievelijk toe met 12 en 18%.

Andere benamingen die wel werken volgens de onderzoekers:

  • Focus op de smaak bijvoorbeeld Smoky Soul Chili of Fiery Jerk Jackfruit.
  • Benadruk het uiterlijk van de maaltijd. De kleur van een maaltijd bepaalt de verwachtingen van de consument bijvoorbeeld Rainbow salad.

Het Better Buying Lab benadrukt dat consumentengewoontes kunnen variëren van locatie, leeftijd tot zelfs tijd van de dag. Meer onderzoek is daarom nodig.

Food Future Event: Alternatieve eiwitten, wat vertellen we de consument?

Dit onderzoek sluit mooi aan bij het Food Future Event op 9 april in Nieuwegein. In de sessie Alternatieve eiwitten, wat vertellen we de consument? gaan we in op de uitdagingen van alternatieve eiwitten zoals insecten en kweekvlees.

Bekijk het complete programma  van het Food Future Event op 9 april in het NBC in Nieuwegein hier of schrijf u via deze link direct in.