Meer biologisch bij online super Picnic

AMERSFOORT, 30 september 2015 16:58 | Willem Paul de Mooij

De nieuwe online supermarkt Picnic die woensdag officieel in Amersfoort live is gegaan, zegt het assortiment helemaal op basis van klantenwensen te hebben samengesteld. Een van de gevolgen daarvan: meer biologische producten dan in de gemiddelde supermarkt.

De websupermarkt Picnic biedt een assortiment van 20.000 producten en telt nu al inmiddels 250 eigen merkartikelen. Boodschappen bestellen via Picnic gaat weliswaar alleen via de speciale app hiervoor, maar dat wil volgens Michiel Muller, één van de oprichters van Picnic, niet zeggen dat daarmee een doelgroep wordt uitgesloten. “Uit de test in Amersfoort blijkt dat de deelnemers een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking zijn. En zowel mensen die veel met de computer doen als mensen die daar bijna niets mee doen. Wel hebben ze allemaal een smartphone natuurlijk. Maar de app werkt zo simpel dat het voor geen enkele klant een barrière vormt”, aldus Muller die denkt dat een bestelwebsite op termijn niet nodig zal zijn.

 

Bijzonder assortiment

De assortimentssamenstelling van Picnic is volgens Bas Verheijen van Picnic helemaal gebaseerd is op de wensen van de klanten zelf. “Er is iedere week onderzoek gedaan naar de wensen, dus het assortiment is met behulp van klanten samengesteld. Dat betekent dat we soms voor een heel diep assortiment kiezen en soms ook juist niet. Van zeezout blijkt de klant maar twee sku’s nodig te vinden, maar bij zuivel bieden we veel meer varianten. Het assortiment is een maatpak voor onze klanten.

 

Biologische producten

Uit de wensen blijkt verder dat biologisch erg gewild is. Vorige week zijn er nog 150 biologische producten aan het assortiment toegevoegd. Dat gaat bij ons heel snel, zoiets is binnen een week geregeld.” Muller denkt dat Picnic daarom gemiddeld meer biologische producten biedt dan de reguliere supermarkt.  “Als we uitrollen naar andere steden met een andere bevolkingssamenstelling, zo dat assortiment best eens kunnen gaan variëren om die reden. Maar dat is het mooie van de app. We kopen de producten in, maken er foto’s van, zetten ze in de app en een dag later ben je ermee live. Dat beloven we ook aan onze klanten. Nu vragen en morgen staat het erin.” Verheijen: “In een reguliere supermarkt loop je eigenlijk altijd achter met je assortiment, in deze online winkel niet.”

 

Brood

Van de versleveranciers waar Picnic mee werkt, vereist het leveren aan een online winkel soms wel aanpassingen en investeringen in de productie. Dat bevestigt onder meer bakkerij Fuite uit Apeldoorn die het brood produceert voor Picnic. Bakker Klaas Fuite: “Dat doen we ordergestuurd en productie per stuk. Daarvoor moet je je gehele productielijn aanpassen. Hoe we dat doen, houden we geheim, want daar zit de crux van het verhaal.” De bakkerij maakt de broden op basis van de bestellingen die via de app binnenkomen en kan zo een heel korte levertijd garanderen. De software van Picnic en die van de bakkerij werkt dan ook nauw met elkaar samen. Het brood dat de vorige dag besteld is wordt de volgende dag vers uitgeleverd.

 

Vlees

Het vlees dat via Picnic wordt verkocht komt van supermarktketen Boni. Gerrit van Zalk, manager Boni Vers Ambacht: “Picnic is een aparte klant voor ons waarop we onze productie hebben ingericht. Picnic krijgt eigen aparte artikelnummers, los van de Boni-artikelen. Bovendien, Picnic gaat op fixed weight, ofwel vast gewicht, zodat Picnic zelf de prijzen van de artikelen kan bepalen. Dat is nog wel een hele uitdaging. De etiketteermachines moeten dat aankunnen en daarvoor gecertificeerd worden. Dat is een investering van een half miljoen euro en dan heb je het over drie etiketteringslijnen. We zijn daar nu mee bezig om dat te realiseren.”

 

Initiatief

Picnic is een initiatief van de ondernemers Michiel Muller, Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Bas Verheijen. Het doel van het webwinkelinitiatief is onder meer om zoveel mogelijk kosten uit de keten te halen. Picnic werkt dan ook niet met een magazijn, heeft geen winkels en geen bezorgvrachtwagens. De orders worden samengesteld in het dc van samenwerkingspartner Boni en worden vervolgens naar een hub in Amersfoort gebracht. Van daaruit worden de bestellingen uitgereden met met elektrische busjes. Volgens de initiatiefnemers is dat principe vrijwel direct uitrolbaar naar andere steden in Nederland. Picnic mikt dan ook vooral op de steden en niet op de buitengebieden.