‘Logo’s duurzame palmolie scoren goed bij Milieu Centraal’

Zoetermeer, 28 juli 2016 10:34 | Maurice de Jong

Certificering van duurzame palmolie is belangrijk om marktpartijen en consumenten te garanderen dat een product duurzaam is geproduceerd. De keurmerken op dit gebied zoals RSPO scoren goed bij de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Door nieuwe regels wordt het communiceren over duurzame palmolie ook gemakkelijker.

Het grootste keurmerk voor duurzame palmolie in voedingsmiddelen is de ‘Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie’ (RSPO). De keurmerken voor de drie meest gebruikte handelssystemen van de RSPO: ‘Segregated’, ‘Mass Balance’ en ‘Book & Claim’ scoren hoog op de keurmerkwijzer van Milieucentraal.

Segregated

Segregated RSPO palmolie staat bovenaan de lijst. Het keurmerk scoort in de categorie ‘overige voedingsmiddelen’ maximaal op de criteria milieu, eerlijke handel en controle. Met name op het gebied van milieu, zoals landgebruik en gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, scoort RSPO ‘Segregated’ hoger ten opzichte van andere keurmerken volgens de keurwijzer.

Mass Balance

De ‘Mass Balance’ en ‘Book & Claim’ keurmerken van de RSPO scoren ook goed en behalen totaalscores van 80-90% . Alle drie de schema’s scoren maximaal op de criteria’s voor onafhankelijke en betrouwbare controle.

Logo op producten

Per 1 september 2016 zijn de nieuwe regels voor de communicatie en claims van RSPO gecertificeerde duurzame palmolie effectief. Deze regels zijn ingegaan per 1 september 2015 met een overgangsperiode van een jaar.

Nieuwe regels palmolieverwerking

De nieuwe regels zijn van belang voor bedrijven die duurzame palmolie verwerken en hierover communiceren in product- of bedrijfscommunicatie. Een nieuwigheid is dat retailers een eigen licentie kunnen krijgen om het trademark te voeren op huismerken.

Claim duurzame palmolie

Ook is er een nieuwe ‘Partial’ claim die communicatie over duurzame palmolie in een product al mogelijk maakt vanaf 50% ‘Segregated’ of ‘Mass Balance’. Hierdoor wordt het makkelijker ook te communiceren over duurzame palmolie-ingrediënten die soms nog lastig te verkrijgen zijn. Daarnaast is alle bedrijfs- en productcommunicatie alleen nog maar mogelijk met het RSPO-trademark (figuur1). Voorheen mocht dat ook met het RSPO-logo.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige regels.

1. Logo/Trademark gebruik. Leden van de RSPO kunnen het ‘RSPO trademark’ gebruiken voor bedrijfs- en productcommunicatie. Het ‘RSPO corporate logo’ mag alleen nog gebruikt worden door het RSPO secretariaat.

2. Trademark licentie. Nieuwe leden van de RSPO ontvangen automatisch een licentie om het RSPO trademark te gebruiken. Let op: Huidige leden moeten deze licentie nog wel apart aanvragen. Dit kan via www.rspo.org/trademark/application

3. Retailers trademark. Retailers kunnen ook een eigen RSPO trademark licentie krijgen.

4. Partial Claims. Een nieuwe claim is mogelijk voor producten met ten minste 50% gecertificeerde palmolie in de vorm van Identity Preserved, Segregated of Mass Balance. Bij deze claim moet een vermelding staan met 50% Mixed. Voorwaarde is dat het overige palmoliepercentage is afgedekt met Book & Claim certificaten.

5. Negatieve Claims. Van de RSPO leden wordt verwacht dat ze negatieve claims over palmolie, de RSPO en haar doelstellingen vermijden.

Door de nieuwe regels garandeert de RSPO dat marktpartijen en consumenten zorgvuldig worden geïnformeerd over duurzame palmolie. In de praktijk komt het logo op producten niet veelvuldig voor. Gelukkig is eind mei bekend geworden dat de gebruikte palmolie in voedingsmiddelen in de Nederlandse markt reeds volledig duurzaam is zodat consumenten er ook als vanzelfsprekend van uit kunnen gaan dat de in het product gebruikte palmolie duurzaam is. In corporate uitingen wordt er wel veelvuldig over gecommuniceerd.

Richtlijnen RSPO

De complete richtlijnen voor communicatie en claims van RSPO vindt u hier. Voor meer informatie ga naar http://www.taskforceduurzamepalmolie.nl/voor-bedrijven/nieuwe-regels-rspo-communicatie-claims/ .