‘Kindermarketingbeleid levensmiddelenindustrie loopt voor op regelgeving’

Deventer, 16 mei 2018 12:36 | Coen Dros

Kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten loopt voor op de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.

Dit stelt de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding op basis van een grootschalig onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Profundo.

De Hartstichting, een van de  partners van de alliantie, leverde vandaag het onderzoek aan bij de Tweede Kamer met de oproep tot nieuwe en scherpere regelgeving.

Kindermarketingbeleid

Onderzoeksbureau Profundo nam het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten onder de loep. Dit zijn de top tien grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed en de top vijf van de grootste supermarkten.Het is voor het eerst dat zoveel bedrijven ondervraagd zijn over hun beleid.

Negentien bedrijven waaronder acht van de tien koekjesfabrikanten wilden niet meedoen aan het onderzoek.

Loopt voor op regelgeving

32 van de 58 onderzochte bedrijven loopt met hun kindermarketingbeleid voor op de regelgeving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). Zo hanteert de helft van de ondervraagde frisdrank-, chips- en ijsfabrikanten een totaalverbod op reclame op mediadragers (zoals tv, radio, bioscoop en print) gericht op kinderen onder de 13 jaar.

Verpakkingen

Daarnaast staan veel bedrijven het gebruik van kinderidolen, zelfontworpen figuren en marketingactiviteit op de verpakking richting kinderen onder de dertien jaar niet toe. Bijvoorbeeld:

·         Vijf van de tien ijsfabrikanten hanteren een verbod op het gebruik van kinderidolen, zelfontworpen figuren en marketingactiviteit op de verpakking;

·         Zeven van de tien chipsfabrikanten hanteren een verbod op het gebruik van kinderidolen en marketingactiviteit;

·         Vijf van de tien frisdrankfabrikanten staan het gebruik van kinderidolen en marketingactiviteit niet toe en één bedrijf alleen als het product voldoet aan de Schijf van Vijf. 6 van deze 10 fabrikanten hanteren een verbod op het gebruik van zelfontworpen figuren.

De resultaten van het beleid voor point-of-sale (reclame op de winkelvloer zoals winkeldisplays) materiaal geven een vergelijkbaar beeld als dat voor de verpakking.

Reclamecode laat het wel toe

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen laat het gebruik van kinderidolen, zelfontworpen figuren en marketingactiviteiten op verpakkingen en point-of-sale materiaal wel toe.

Volgens Carolien Martens van de Alliantie stop Kindermarketing toont het onderzoek dat de huidige landelijke regelgeving ver achterloopt op de realiteit.

"De RvV als normering is volkomen achterhaald en staat daarnaast te ver af van de normering die de overheid aan gezonde voeding stelt. Alleen kindermarketing voor gezonde voedingsmiddelen, die passen binnen de Schijf van Vijf, zou de norm moeten zijn. Wij roepen de Tweede Kamer op nieuwe en scherpere regelgeving in te voeren."

Bijeenkomst wetgeving

Geïnteresseerd in wetgeving rondom kindermarketing?

Op 14 juni aanstaande organiseert Voeding Nu de bijeenkomst Wetgeving,waarbij de volgende vraag centraal staat: Wat is wel en niet toegestaan als het gaat om etikettering, marketing en gezondheidsclaims bij producten voor kinderen. Schrijf je nu in.