Innova: interesse plantaardige voeding blijft stormachtig groeien

Arnhem, 14 december 2018 07:00 | Maurice de Jong

De groei in plantaardige voeding en dranken zet door en er zijn nog geen tekenen dat deze vertraagt. Volgend jaar is plantaardig daarom nog altijd een toptrend, aldus Innova Market Insights.

De opkomst van plantaardige voeding is te danken aan de mainstream consument die zoekt naar een gezonde balans tussen gezondheid en duurzaamheid. Plantaardige producten trekken lang niet meer alleen de kleine groep mensen aan die om ethische redenen dierlijke producten mijden. Om die reden zijn veganistische keurmerken en certificeringsschema’s bij een hele reeks producten in de mainstream voedingsindustrie te vinden. “De flexitarische diëten maken veganistische producten en veganistische certificering mainstraim”, signaleert Lu Ann Williams, innovatiedirecteur bij Innova.

Groei introducties

In een periode van twaalf maanden tot en met september 2018 bedroeg het aantal wereldwijde voedsel en drankenintroducties met veganistische positioneringen 6%. Vijf jaar eerder bleef dit percentage nog steken op 1,4%.

De grootste markten voor veganistisch zijn de Verenigde Staten waar 8% van de productlanceringen een veganistische positionering heeft, meer dan een verdubbeling vergeleken met vijf jaar eerder (3,4%). Het Verenigd Koninkrijk scoort met 13,5% (vijf jaar geleden ‘nog’ 5%) zelfs nog hoger als het gaat om nieuwe dranken en voeding op basis van planten.

Vleesalternatieven

Productontwikkeling richt zich in toenemende mate op kwaliteitsverbetering van vleesalternatieven en het repliceren van echt vlees. Vleesvervangers bedragen 14% van de wereldwijde lanceringen van vleesproducten in de eerste negen maanden van 2018. In 2013 was dit percentage nog 6%. Williams: “Er wordt volop geïnnoveerd met plantaardige vleesalternatieven waarbij de nadruk ligt op smaak, duurzaamheid en voedingswaarde. Daarbij richten fabrikanten zich op veganisten, vegetariërs, flexitariërs en mensen die simpelweg minder vlees willen eten.”

Zuivelalternatieven

Plantaardige zuivelalternatieven zijn in opkomst door de groeiende interesse in plantaardige producten. Te denken valt aan desserts, -dranken, -yoghurt, ijs, creamers en kaas gebaseerd op planten. Veelal is het belangrijkste ingrediënt dan soja. De variëteit aan plantaardige ingrediënten neemt toe, constateert Innova. Niet alleen soja maar ook rijst, haver, cashews, gerst en noten dienen zich aan. Minder voorkomende opties zijn: hennep, lupine en lijnzaad.

Plantaardige eiwitten

Innovatie met plantaardige ingrediënten bloeit, aldus Williams. “Door het groeiende belang van gezondheid, duurzaamheid en ethiek worden plantaardige ingrediënten steeds populairder.” Volgens Innova groeide het aantal ‘plantaardige claims’ wereldwijd met 62%. Op het gebied van plantaardige eiwitten, zoetstoffen, kruiden, kleurstoffen en kruidenmixen verwacht het marktonderzoeksbureau de komende tijd nog meer groei.