Huismerken scoren in Krokante Muesliwijzer

Amsterdam, 10 oktober 2018 12:03 | Jorine van Knippenberg

Huismerken hebben flinke stappen gezet op het gebied van suikerreductie in krokante muesli’s. Dit blijkt uit de vernieuwde Krokante Muesliwijzer van de onafhankelijke stichting Questionmark.

Voor de Krokante Muesliwijzer heeft Questionmark zestien varianten met rozijnen vergeleken op gezondheids- en duurzaamheidskenmerken. Er is gelet op de hoeveelheid suiker per 100 gram, de hoeveelheid vezels per 100 gram, de aanwezigheid van palmolie en de toekenning van een duurzaamheidskeurmerk.

Voor de score tellen de hoeveelheid suiker en vezels allebei mee voor een derde deel. Palmolie en het duurzaamheidskenmerk vormen de rest van de score. De resultaten zijn door Questionmark vergeleken met die van de Muesliwijzer uit 2017.

Huismerken boeken vooruitgang

Charlotte Linnenbank, mede-oprichter van Questionmark: “Uit de wijzer blijkt dat er steeds meer concurrentie is op  het gebied van duurzaamheid en gezondheid van producten. Dit leidt uiteindelijk naar een duurzamer en gezonder supermarktassortiment.”

Zo bevat de nieuwe krokante muesli met rozijn van Albert Heijn 11 gram per 100 gram minder suiker dan de oude variant. De AH Basic Crunchy Muesli, die veel suiker en palmolie bevatte, werd uit de schappen gehaald. Ook Plus en 1 de Beste (het huismerk van Dirk en Dekamarkt) verbeterden hun producten aanzienlijk op gezonde eigenschappen.

Hekkensluiters

De nieuwe wijzer zet aan tot nog meer verbeteringen. Steven IJzerman, kwaliteitsmanager van Ekoplaza (derde plek in de wijzer): “Deze wijzer maakt duidelijk dat we aan de slag moeten om onze producten verder te verbeteren.”

Dit geldt echter niet voor iedereen. Hekkensluiters Jordans en Molina hebben hun product na de eerste Muesliwijzer niet aangepast. Zij kiezen nog steeds voor palmolie in plaats van duurzamere, lokale plantaardige oliën, aldus Questionmark.