Hessing zet in op robotisering, maar personeel moeilijk te vinden

Zwaagdijk, 27 november 2018 16:53 | Maurice de Jong

Hessing Supervers heeft grootse plannen. Het bedrijf gaat flink automatiseren en wil toe naar een emissievrije fabriek. Maar de krapte op de arbeidsmarkt speelt het bedrijf uit het Noord-Hollandse Zwaagdijk parten.

Tot voor kort was het vinden van geschikt personeel voor Hessing Supervers geen probleem. Het bedrijf geldt als toonaangevend in de groente- en frutsnijderij en verwerking. In Zwaagdijk staat voor zo’n €50 miljoen aan materiaal en iedere week weten vier miljoen producten hun weg naar de retail en foodservice te vinden.

Private label

“We zijn een private label-producent daarom geef ik bijna nooit interviews”, vertelt directeur Frank Hessing in gesprek met Rotterdam Food Cluster, een regionaal publiek-privaat samenwerkingsverband dat innovatie, ondernemerschap en werkgelegenheid in de voedingssector stimuleert.  Het bedrijf voelt zich gedwongen in de openbaarheid te treden omdat de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt. “We moeten van het bedrijf een merk maken, het een profiel geven.”

Operators en teamleiders

Het werven van hoogopgeleid personeel vormt geen probleem. Het aantrekken van middenkader zoals operators, teamleiders en afdelingshoofden wel. Kortom mensen die bereid zijn om op de vloer te werken. Hessing: ‘Ik ben van mening dat als je het vak echt wilt leren en wat wilt bereiken, je op de vloer moet beginnen. Dan kom je verder."

Als je wat in je mars hebt, word je volgens de algemeen directeur na een jaar of vijf leidinggevende van een afdeling van vijftig man. Als je écht goed bent, geef je daarna leiding aan honderd man en stroom je door naar het management van het bedrijf, verzekert hij. Hessing denkt dat  juist deze banen de meeste doorgroeimogelijkheden bieden. Je kunt hier echt een goed salaris mee verdienen, benadrukt hij.

Markt Match en Inholland

Hessing doet er alles aan om middenkader te vinden: er is een samenwerkingsverband met Hogeschool Inholland en de onderneming is als partner betrokken bij Markt Match, een evenement waar tweehonderd jongeren twee dagen lang nadenken over vraagstukken uit de voedingsmiddelenbranche. De meeste deelnemers die hieraan deelnemen komen uit het bovensegment, is Hessings ervaring. “Ik ben benieuwd of we naar aanleiding van het evenement meer aanloop krijgen vanuit het middensegment.”

Emissievrije productie

Personeel uit het middenkader is hard nodig de komende twee jaar. Plannen voor vernieuwing van de fabriek liggen klaar en het bedrijf zet vol in op robotisering. Hessing zoekt vooral naar emissievrije oplossingen. In de huidige fabriek gebruikt het bedrijf al zo min mogelijk plastic, water en energie. Met de verbouwing streeft Hessing onder andere naar het creëren van een prettigere werkomgeving voor medewerkers in de koelcel. Hier werken 150 mensen die nauwelijks daglicht zien. Hessing: “Laatst zag ik een koelcel met een enorme glazen wand, daar wil ik ook naartoe.”