Groei van omzet duurzame voeding zet sterk door in Nederland

Zaltbommel, 13 juni 2018 08:54 | Hans Kraak

Voedsel met een keurmerk voor duurzaamheid is in trek bij Nederlanders. Al jaren zit de verkoop van voeding met een claim voor duurzaamheid in de lift. In 2017 nam de verkoop met dertig procent toe met een omzet van 3,6 miljard euro in de supermarkten.

In de afgelopen drie jaren nam de groei van het segment voedingsmiddelen met een duurzaamheidsclaim in de supermarkten al sterk toe, met 16 procent in 2015 en 26 procent in 2016. In het afgelopen jaar werd met 30 procent een nieuw record geboekt, aldus marktonderzoeksbureau IRI in Zaltbommel dat jaarlijks de zogeheten Monitor Keurmerken uitgeeft.

Beter leven
De keurmerken op verpakkingen helpen de consumenten een bewustere keuze te maken voor producten die staan voor een beter milieu, diervriendelijkheid of lokale productie. Het snelst groeiende label is het Beter Leven-keurmerk. Consumenten gaven er zo’n anderhalf miljard euro aan uit.

Meer keurmerken
IRI constateert dat er in het afgelopen jaar veel vleeswaren met een keurmerk zijn bijgekomen. Dat komt onder andere door afspraken van de supermarktketens met de varkensvleessector. Behalve vlees kiezen consumenten steeds vaker voor eieren, koffie, thee en chocolade met een keurmerk. De verkoop van groente, fruit, brood en zuivel met een keurmerk loopt minder hard. Het IRI verwacht wel dat de verkoop van groente en fruit met een keurmerk zal toenemen door druk van milieuorganisaties op de aanbieders.

Bijeenkomst Voeding Nu
Op 2 oktober houdt Voeding Nu een bijeenkomst over duurzame en plantaardige voeding. Hoe gezond is deze voeding? Krijg je er alle nutriënten mee binnen? Het zijn enkele vragen die aan de orde komen. Hou voor het actuele programma de website in de gaten.