Food Future Event: Dirty Label Revolutie

Nieuwegein, 18 februari 2019 09:40 | Dionne Irving

Hoe communiceer je als voedingsmiddelenbedrijf over gezonde voeding? De consument wil ingrediënten die hij herkent, een zogeheten clean label. Zorgt een clean label echter wel voor vertrouwen?

Alexander Geijzendorffer en Lukas Taks van EAT ART collective dagen bezoekers uit mee te gaan in een radicaal andere richting. De toekomst moet groen, gezond en winstgevend zijn en de weg daar naartoe is ‘going clean label’, toch? Néé, zeggen de heren.

 

Het kunstenaarscollectief presenteerde tijdens de Food Friction conference een filmpje van hun project Powder to the People waarin ze voedingsmiddelen uit de supermarkt thuis wilden maken. Daarvoor hadden ze alle ingrediënten nodig waaronder E-nummers. Dat was nog niet zo makkelijk.

Credits: Mirjam Somers en Bas Czerwinski & CBK Rotterdam

 

Niet meer schrikken

Geijzendorffer en Taks: “De jacht naar ingrediëntenlijsten die de consument gerust stellen, leidt tot een nieuwe generatie rookgordijnen en wantrouwen. Draai de situatie nu eens om. Wat als consumenten niet meer schrikken van woorden als ‘natriumchloride’ of ‘ascorbinezuur’? Wat als de sector de nuttigste ingrediënten en technologie onbevreesd in durft te zetten voor een positieve bijdrage aan een gezonde toekomst? Hoe ziet de verhouding consument/producent er dan uit? Wat eten we dan?”

 

Manifest

De mannen van EAT ART willen samen met het publiek een manifest opstellen voor een transparant/dirty label voor goede voedselproducten. Durf jij de confrontatie aan om een dirty label te maken?  Kom naar het Food Future Event op 9 april in Nieuwegein.

Bekijk het programma