Feunekes neemt kennis Unilever mee naar Voedingscentrum

, 8 september 2014 08:00 | Maurice de Jong

Tot voor kort was Gerda Feunekes Global Nutrition director bij Unilever. Ze zegde deze baan op om zich in te zetten voor de publieke zaak en werd directeur bij het Voedingscentrum. Haar bij Unilever opgedane kennis hoopt ze ook hier te kunnen toepassen.

Bij Unilever was Feunekes onder andere voedingskundig verantwoordelijk voor alle hartige producten wereldwijd van sojasaus in China tot een bouillonblokje in Afrika. “Ik hield me onder andere bezig met voedselverrijking en vooral zoutreductie. Hierin was ik al bezig in de driehoek van productverbetering, consumentengedrag en het overheidsbeleid”, zegt Feunekes. In haar functie als directeur van het Voedingscentrum krijgt ze ook met zaken als deze te maken.

Invloed Unilever

Ze ging ooit bij Unilever werken omdat ze dacht dat ze door de grootte van het bedrijf veel invloed zou kunnen uitoefenen. Ze ziet haar baan als directeur van het Voedingscentrum ook als “mooi en invloedrijk.” Een weliswaar belangrijk maar geen nieuw inzicht dat ze bij Unilever kreeg, is dat gezondheid belangrijk is maar dat zaken als prijs, smaak en culturele zaken zwaarder kunnen wegen. “Om mensen de gezonde keuze te laten maken moet je dus weten wat hun drijfveren zijn.”

Keuzes consumenten begrijpen

Bij Unilever met zijn krachtige marketingorganisatie stak Feunekes veel op over de drijfveren van consumenten. “Een keuze kan bijvoorbeeld te maken hebben met status of met een rol als goede moeder. Vaak zijn mensen zich niet van dat soort relaties bewust. Ik heb daar veel mee gedaan bij Unilever.”

Feunekes: “Als je dit soort processen begrijpt, kun je ook met je voedingsvoorlichting beter aansluiten bij de motivatie van mensen.”

Lees het hele interview met Gerda Feunekes in vakblad Voeding NU dat onlangs uitkwam.

Lees VMT online:

Gerda Feunekes benoemd tot nieuwe directeur Voedingscentrum

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

sluiten X