Ferrero voor op schema doelstellingen duurzame keten

Italië, 1 mei 2015 15:17 | Denise Doornebosch

De Ferrero Groep heeft haar 5e MVO-verslag gepubliceerd. Het rapport laat zien dat de Ferrero Groep in 2013 op koers lag wat betreft de 10 MVO-doelstellingen op het gebied van mensenrechten, milieu, grondstoffen en gezonde leefstijl die het tegen 2020 wil hebben bereikt.

Het familiebedrijf ligt voor op schema voor de gezette doelstellingen 100% gecertificeerde en duurzame cacao, palmolie en koffie en 100% eieren afkomstig van kippen in diervriendelijke leefomstandigheden. In 2013 was 25% van Ferrero’s cacao gecertificeerd, 100% van haar koffie UTZ certified en 70% van haar eieren kooi-vrij. In 2014 behaalde Ferrero 100% gecertificeerde palmolie.

Dit is volgens Ferrero het resultaat van de geïntegreerde aanpak op het gebied van duurzaamheid, het zogenaamde Ferrero Farming Values-programma. Ook benadrukken deze resultaten volgens Ferrero de sterke betrokkenheid van het bedrijf om een leidende rol te spelen in de overgang naar duurzame toeleveringsketens.

MVO-strategie

De MVO-strategie van Ferrero is gebaseerd op vier pijlers:

  • De producten, met als doel het creëren van een 100% verantwoordelijke waardeketen vanaf het winnen van grondstoffen tot aan de consument;
  • De Ferrero Foundation;
  • De Sociale Ondernemingen van Ferrero, zoals volwaardige fabrieken die opereren vanuit een sociale overtuiging in Zuid-Afrika, Kameroen en India;
  • En het eigen internationale programma Kinder+Sport, dat een actieve leefstijl promoot bij jongeren.

Deze pijlers zijn vertaald naar 10 ambitieuze lange termijndoelstellingen die Ferrero vòòr 2020 wil bereiken en die een positieve impact kunnen hebben op de lokale gemeenschappen waarin de Ferrero Groep actief is.

Ferrero Farming Values

De Ferrero Groep hanteert vanaf het begin twee basisprincipes bij het selecteren van grondstoffen: uitmuntende kwaliteit en respect voor mensenrechten en het milieu. Dit komt tot uiting in het Ferrero Farming Values (FFV) programma. Het FFV is een geïntegreerde aanpak op basis van drie pijlers met als doel het verduurzamen van de grondstofketens die voor Ferrero strategisch het meest belangrijk zijn: cacao, palmolie, hazelnoten, rietsuiker, eieren en melk.

Palmoliehandvest

In 2013 lanceerde Ferrero haar eigen Palmoliehandvest dat streeft naar ‘Zero Deforestation’, wat naar eigen zeggen verder gaat dan de RSPO-certificering. Ferrero werkt nauw samen met zorgvuldig geselecteerde toeleveranciers en lokale, internationale en overheidsorganisaties om te komen tot duurzame toeleveringsketens. Tot deze lijst behoren organisaties als UTZ Certified en Fairtrade.

Bonsucro Leadership Award

In november 2014 was de Ferrero Groep het eerste lid van Bonsucro, een internationale organisatie voor duurzame suikerriet, dat de ‘Bonsucro Leadership Award’ in ontvangst mocht nemen, vanwege haar toonaangevende rol en omdat het als eerste bedrijf haar toeleveringsketen heeft betrokken bij de fysieke verzending van Bonsucro Certified Sugar op wereldwijde schaal.

Naast de uitbreiding van de industriële activiteiten en de productie heeft de Ferrero Groep  haar impact op het milieu geminimaliseerd, dankzij een verlaging van de CO2-uitstoot met meer dan 32% (per eenheid product, ten opzichte van 2009) en een vermindering van het waterverbruik met meer dan 26%.