Consumentenbond dient officieel bezwaar in tegen Vinkje

DEN HAAG, 26 april 2016 12:10 | Hans Kraak

De Consumentenbond heeft officieel bezwaar aangetekend tegen het besluit van de minister van Volksgezondheid om de goedkeuring van het Vinkje als hèt voedselkeuzelogo met een jaar te verlengen tot 1 mei 2017.

De eerdere goedkeuring voor het Vinkje liep van 1 mei 2013 tot 1 mei 2016. De minister wil dit met een jaar verlengen. Tegen dit voornemen, zoals het is gepubliceerd in de Staatscourant, heeft de Bond nu bezwaar gemaakt. ‘Eén van de belangrijkste wettelijke voorwaarden is dat een logo begrijpelijk moet zijn voor consumenten. Het Vinkje voldoet overduidelijk niet aan deze voorwaarde en wij vinden het dan ook onbegrijpelijk dat de goedkeuring van het Vinkje wordt verlengd’, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Verwarrend

Al eerder heeft de Consumentenbond zijn zorgen uitgesproken over de groene en blauwe Vinkjes op voedingsproducten, op basis van consumentenonderzoek waarin naar voren komt dat de Vinkjes onduidelijk zijn. Ook benadrukt de bond dat de Vinkjes prijken op allerlei producten waar toch veel suiker, zout of vet in zit, zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham. ‘Daardoor wordt de consument op het verkeerde been gezet’, aldus de bond in een persbericht.

Alternatief model

Minister Schippers heeft op 31 maart 2016 in een debat met de Tweede Kamer gezegd dat het logo zijn doel voorbij schiet als consumenten het niet begrijpen. Vooralsnog keurt ze het Vinkje nog een jaar goed als het officiële keuzelogo. Ondertussen evalueert de organisatie Ik Kies Bewust, die het het Vinkje uitgeeft, of het voldoet aan de voorwaarden. Hiervoor houdt de Stichting round tables met belanghebbenenden. De Consumentenbond wil in echter dat het Vinkje nu al verdwijnt en dringt erop aan 'dat het onderzoek naar een alternatief model onafhankelijk en transparant wordt uitgevoerd, waarbij het belang van consumenten centraal staat.'