Consument heeft behoefte aan meer clean label producten

Amersfoort, 7 november 2018 12:18 | Bo Maaskant

Gerelateerde berichten

Naar aanleiding van een consumentenonderzoek heeft FrieslandCampina Kievit, producent van ingrediënten voor voedingsmiddelen en dranken, twee nieuwe clean label producten geïntroduceerd. Het onderzoek wijst uit dat consumenten de laatste twee jaar steeds meer waarde zijn gaan hechten aan clean label: ze willen steeds meer duidelijkheid over de ingrediënten die ze consumeren.

Het onderzoek keek naar het effect van deze clean label trend in het marktsegment van soepen, sauzen en kant-en-klaar maaltijden. Om in te spelen op de trend heeft FrieslandCampina Kievit haar portfolio met vetpoeders uitgebreid.

Onderzoeksresultaten

Uit het onderzoek van Kievit bleek dat twee jaar geleden het begrip clean label enkel was weggelegd voor specialisten en ondernemingen, terwijl consumenten het nu zien als een onderdeel van een gezonde levensstijl. Ze willen duidelijkheid over de ingrediënten die ze tot zich nemen, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken.

Gea de Groot, global product group manager: “We zien dat mensen zoeken naar instagramwaardige ervaringen op het gebied van smaak en textuur. We hebben deze visie meegenomen in ons laboratorium om bijvoorbeeld recepten te ontwikkelen voor kant-en-klare soeppakketten, romige kip, shitake en een Thai Tom yam soep. Deze clean label recepten spelen in op de wens van de klant”.

Oplossingen

FrielslandCampina Kievit’s vetpoeder portfolio bevat plantaardige ingrediëntoplossingen. De poeders bestaan uit een vegetarische olie-basis. Met de plantaardige ingrediënten kan er een bredere doelgroep worden bereikt, zoals vegetariërs en veganisten.

Verder heeft het bedrijf een zuivelvrije room ontwikkeld: de Vana-Crema 50D. De room is vrij van palmolie en melkproducten en gebaseerd op zonnebloemolie.

Het bedrijf heeft nog een ander nieuw product op de markt gebracht: de Vana-Lata CB72B. Dit poeder is gebaseerd op room en is negen maanden lang houdbaar.