CSK Food Enrichment: ‘Je doet mee aan FutureProef voor de hele branche’

Leeuwarden, 7 november 2018 09:26 | Maurice de Jong

De Week van de Levensmiddelenindustrie, onderdeel van FutureProef, gaat zijn vierde jaar in. Het project begint zijn vruchten af te werpen, merkt Karin de Ruiter, HR-manager van CSK Food Enrichment met vestigingen in Leeuwarden en Wageningen. De interesse onder jongeren in de voedingsmiddelenindustrie groeit.

Vanaf het begin in 2013 is CSK Food Enrichment (180 medewerkers in Nederland), producent van zuivelingrediënten, betrokken bij FutureProef. “We willen de bekendheid van de voedingsindustrie onder jongeren vergroten en de onwetendheid verkleinen”, vertelt De Ruiter.

Human Capital Agenda

FutureProef maakt deel uit van de Human Capital Agenda (HCA) Food & Feed in 2013 door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) opgezet. Eén van de doelen is om voldoende technisch geschoold personeel op hbo en mbo-niveau de levensmiddelenindustrie te laten instromen, maar ook om bestaande medewerkers te behouden. FutureProef dat onderdeel uitmaakt van de HCA Food &Feed heeft als doel om jongeren te enthousiasmeren voor een baan in de voedingsindustrie.

“Veel jongeren hebben het idee dat werken in een fabriek maar vies is. Het tegendeel is waar: we willen ze laten zien dat hier heel hoogwaardige producten worden gemaakt. Daarom kunnen scholieren in de Week van de Levensmiddelenindustrie (5 tot en met 16 november) een kijkje nemen in de keuken van een voedingsmiddelenbedrijf.”

Gastlessen

Bedrijven die meedoen aan FutureProef zoals CSK stellen van 5 tot en met 16 november hun deuren open voor nieuwsgierige jongeren. Ook geven ze gastlessen op scholen. In deze periode komen op de vestiging van CSK in Leeuwarden 24 mbo’ers langs en daarna nog een groep vmbo-studenten. De Ruiter: “Een jongere die eerst op excursie kwam als vmbo’er, loopt nu twee jaar later stage bij ons op de afdeling kwaliteitscontrole (qc).”

Mede door FutureProef ziet de HR-manager de leerlingaantallen op de MBO Life Sciences in Leeuwarden stijgen. “Het kan natuurlijk nog beter. Maar", zo stelt de Ruiter, "de sector komt eindelijk op de radar van scholieren en op die van hun ouders, die een rol spelen in de opleidingskeuze van hun kroost."

Resultaten FutureProef

Het is nog lastig te zeggen of FutureProef werkt. Het is vooral goed voor het kweken van goodwill onder jongeren en het beïnvloeden van de keuzes die ze maken in hun latere leven. Toch ziet De Ruiter dat het project een voorzichtige verandering in gang zet. “Scholen benaderen ons nu zelf om langs te komen voor een excursie.” Voorheen gebeurde dit niet. Je ziet het imago van de voedingsindustrie ten goede kantelen, signaleert De Ruiter.

Campagnetijd voor CSK

In 2019 doet CSK weer mee aan FutureProef. “Je doet dit natuurlijk voor de hele branche en niet alleen je eigen bedrijf.” Wat De Ruiter prettig vindt aan het project is dat het plaatsvindt in een afgebakende periode. “Je clustert het in bijna twee weken. Twee weken campagnetijd voor het bedrijf”, lacht ze.