Albert Heijn gaat minder verpakkingen gebruiken

Zaandam, 12 september 2018 08:30 | Bo Maaskant

Albert Heijn is gestart met een campagne waar het gaat om minder verpakkingen en meer recycling van gebruikte verpakkingen.

Samen met partners als Milieu centraal informeert de retailketen klanten over de stappen die zorgen voor minder verpakkingsmateriaal, het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval. Albert Heijn wil ook nog meer verduurzamen, dit door minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken.

 

Per product bekijken

Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn: ” Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen. Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling.”

Eigen merk 100 % recyclebaar

De Albert Heijn heeft twee ambities met deze campagne:

- 25% minder verpakkingen in 2025

- In 2025 alle verpakkingen van eigen merk-producten 100% recyclebaar

 

De aanpak van Albert Heijn is gericht op vier thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen. Dit wil de supermarktketen doen met bijvoorbeeld herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood, minder plastic door deksels van bakjes fruit te vervangen door folie, dunnere waterflesjes en yoghurtemmers en volledig recyclebare verpakking voor champignons en Perla koffie.

Goed initiatief

Vera Dalm, directeur Milieu Centraal: “Het is goed dat Albert Heijn de verpakkingen van alle eigen merk-producten gaat verduurzamen. En dat tegelijkertijd klanten worden gestimuleerd om mee te doen, bijvoorbeeld door herbruikbare zakjes aan te bieden voor groente, fruit en brood. Als je dan toch iets moet weggooien, zorg dan dat het gerecycled kan worden door op te letten hoe je het weggooit. De afvalscheidingswijzer helpt bij twijfel. Deze campagne stimuleert mensen denk ik ook na te denken over welke verpakking ze wel of juist niet zouden moeten kopen. Zo komt verduurzaming van twee kanten.”