Acht genomineerden voor ‘De Gouden Windei’ verkiezing Foodwatch

Amsterdam, 5 december 2018 13:37 | Bo Maaskant

Gerelateerde berichten

De jaarlijkse verkiezingen van Foodwatch voor het meest misleidende product gaan vandaag van start. Dit jaar zijn er acht producten genomineerd voor het Gouden Windei. Wat zijn de genomineerden?

Venco Honingdrop

Venco’s honingdrop is genomineerd door de tekst ‘ons beste recept’ op de zakken honingdrop. Foodwatch vindt deze tekst misleidend. De organisatie geeft aan dat goedkope ingrediënten de basis leggen van het dropje. Ingrediënten zoals suiker, gemodificeerd zetmeel en gelatine. Verder bevat het product zouthoutextract (2,5%), salmiakzout (1%) en bevat het 0,3% honing.

Jumbo Cherrytomaat Pastasaus

De saus van de Jumbo is genomineerd omdat het amper cherrytomaat bevat, aldus Foodwatch. De saus bestaat tussen de 13 en 26% uit cherrytomaat. De rest is normale tomatensaus. Wel vraagt Jumbo meer geld voor de saus. De consument betaalt 29% extra vergeleken normale pastasaus. Een misleidende prijs vindt Foodwatch.

AH Zaanse Hoeve plakken kaas

De plakken kaas van de Albert Heijn zijn genomineerd door de misleidende informatie op het pak. Er wordt aangegeven dat de plakken 84kcal per portie bevatten. Echter gaat dit aantal om een totaal van twaalf plakken, terwijl het product maar uit acht plakken kaas bestaat. Hierdoor bevat het product eigenlijk anderhalf keer meer kcal dan aangegeven.

Coca-Cola Smartwater                               

Dit product is genomineerd wegens de misleidende prijs. Voor het mineraalwater van Coca-Cola (0,6L) betaalt de consument 82 cent. Een huismerk mineraalwater van 1,5L in dezelfde winkel kost 39 cent. Dit terwijl de producten niet van elkaar verschillen.

Conimex Gembersiroop

De gembersiroop van Conimex is genomineerd omdat er amper gember in zit. De siroop bevat veel suiker, water, maiszetmeel, e-nummers, zout en maar een klein beetje gemberextract.

AH Zoete aardappelpuree

De Zoete aardappelpuree van Albert Heijn staat op de lijst omdat het maar weinig zoete aardappel bevat. Echter staat dit in kleine lettertjes vermeld op de achterkant van het product. De puree bestaat namelijk uit maar 38% zoete aardappel.

Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen

Ook dit product is genomineerd wegens de misleidende naam. Roomboter zit in het product verwerkt (0,3%) maar valt weg onder alle andere ingrediënten zoals E-nummers, emulgatoren en meelverbeteraars.

Aldi Culinella Olijf

Ook bij dit product is de naam misleidend. De olie bevat namelijk maar 21% olijfolie. Foodwatch geeft aan dat dit oneerlijk is naar de consument en dat het product een voorbeeld kan nemen aan bijvoorbeeld Jumbo en Albert Heijn. Bij hun olijfolie staat groot vermeld dat het maar uit 20 á 25% olijfolie bestaat.

"Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij Foodwatch.

Het is de negende keer dat deze verkiezing wordt gehouden. Elk jaar brengen meer dan 100.000 consumenten hun stem uit.

Aangepaste wet

Op dit moment wordt de Europese voedselwetgeving aangepast om misleiding bij producten tegen te gaan. Het doel van de wet is om een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid en de consumentenbelangen te bieden. Dit doel wordt alleen niet altijd gehaald, blijkt uit een recent rapport.