ABN Amro: markt voor vleesvervangers blijft sterk groeien

Amsterdam, 16 april 2018 10:45 | Maurice de Jong

De verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten zet door. De afgelopen vijf jaar bedroeg de groei van de markt voor vleesvervangers 12%. De komende twee jaar verwacht ABN Amro een versnelling van deze groei.

De toename van de consumptie van vleesvervangers gaat gepaard met de toenemende zorgen over de impact van vlees op het milieu. Maar ook dierenwelzijn en gezondheid zijn belangrijke factoren voor consumenten om te kiezen voor vleesalternatieven, meldt ABN Amro in zijn sectorprognose.

Volgens de bank nemen de investeringen en het productaanbod van vleesvervangers toe. Hierdoor verwacht ABN Amro dit jaar een groei van 6% en volgend jaar zal dat oplopen naar 8%.

Vegetarische Slager en Tivall

De markt van vleesvervangers blijft weliswaar groeien, maar de markt blijft klein, nuanceert de bank. Merken als Vivera, de Vegetarische Slager en Tivall domineren de helft van de markt  die goed is voor zo'n €80 miljoen. De andere helft is in handen van de huismerken.

Per huishouden geven we dus €10 per jaar uit aan vleesvervangers, aldus de bank. Dat is nog steeds zeer weinig ten opzichte van vlees (€640 per jaar) en vis ( zo'n €140). In andere West-Europese landen is hetzelfde beeld te zien. Vooral in België en Duitsland eten consumenten relatief weinig vleesvervangers. 

Grote voedingsbedrijven

Een positieve ontwikkeling is dat steeds meer grote voedingsbedrijven vanwege de stijgende consumentenvraag in de markt van vleesvervangers stappen. “Hierdoor wordt er meer geïnvesteerd in vernieuwende producten, die op smaak  en structuur beter kunnen concurreren met vlees”, vertelt sectoreconoom Food Nadia Menkveld van ABN Amro.

Groente en vissector

De groente- en vissector zullen ook profiteren van de druk die er staat  op de vleesconsumptie, aldus de financiële instelling. De omzet in de eerste sector stijgt mede hierom naar verwachting met 2%.

ABN Amro verwacht dat de visconsumptie en de afzetvolumes zullen stijgen in 2018. De vissector profiteert niet alleen van de verschuiving naar alternatieve eiwitten, maar ook van een groeiende export. Afgelopen jaar nam deze toe met 9%. Dat is al voor het vierde jaar op rij.