Wetgeving

Snel naar een onderwerp

Nieuws

Ika van de pas nutriscore

Voedingshoogleraar Jaap Seidell: ‘Verwacht niet te veel van een nieuw voedselkeuzelogo’ Geen voedselkeuzelogo is ideaal, ook Nutriscore niet, zei FNLI-directeur Marian Geluk tijdens het ochtendprogramma van het Food Future Event (FFE) dat 9 april plaatsvond. Over Nutriscore en voedselkeuzelogo’s werd verder gediscussieerd in twee sessies tijdens het FFE-middagprogramma. ‘We hebben een logo en dan zijn we klaar, dat werkt niet’, bracht hoogleraar Jaap Seidell naar voren. Colruyt en Albert Heijn gaan voor Nutriscore.

MarianGeluk en blokhuis

FNLI-directeur Marian Geluk tempert enthousiasme Nutri-Score: ‘Er zijn ook veel nadelen' Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) kondigde op het Food Future Event op 9 april aan dat er eind 2019, begin 2020 een voedselkeuzelogo ligt. Wordt dat de bewierookte Nutri-Score? Blokhuis houdt zich op de vlakte. Ook de voedingsindustrie heeft nog geen keuze gemaakt. Eerst maar eens een gedegen afweging van de voor- en nadelen van de verschillende logo’s en een kosten-batenanalyse maken, stelt Marian Geluk van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

Meer nieuws

Nieuws van Axon Advocaten

Meer artikelen

Nieuws van AKD Advocaten

ÁKD kennispartner VMT  rechters

Heksenkaas heeft geen auteursrecht op smaak De smaak en geur van producten is in de praktijk het kapitaal van de voedselproducent. Maar als een product door een concurrent wordt gekopieerd, zijn producenten niet altijd goed in staat om zich tegen deze nabootsing te wapenen.

Meer nieuws

Nieuws van Hoogenraad en Haak Advocaten

duurzaamheidstool-A1100x825

Vage eco-begrippen? Regels rondom gebruik termen ‘duurzaam’, ‘verantwoord’ en ‘natuurlijk’ (longread) Termen zoals ‘duurzaam’, ‘verantwoord’ en ‘natuurlijk’ zijn containerbegrippen. De consument weet niet precies wat dat inhoudt. Daardoor zijn de termen vaak misleidend. Door in de uiting meer informatie te geven aan de consument kan de term wél gebruikt worden. Dit artikel geeft een overzicht van uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en de richtingsaanwijzingen die daarin te vinden zijn.

Meer artikelen

Nieuws van Loyens en Loeff

vanilla-flower-542019_640

'Optimel vanillevla-uitspraak zorgt voor meer onduidelijkheid' KENNISPARTNER - De uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) dat ‘Optimel vla Vanille’ een misleidende productnaam is, zorgt voor nog meer onduidelijkheid binnen de voedingsmiddelenindustrie rondom productbenamingen. Dat betoogt advocaat Victor van Ahee, advocaat in het Food & Beverages team van Loyens & Loeff.

Europese Commissie

Voedingsmiddelenrecht: de (rechts)onzekerheid van 2019 KENNISPARTNER - Het jaar 2018 was vrij rustig als je kijkt naar wetgeving op het gebied van voedingsmiddelen(recht). Veel meer dan een aantal interessante uitspraken en wat minder relevante wetgeving en dan houdt het wel op. Het is daarom juist interessanter om vooruit te kijken naar wat 2019 gaat bieden. Een glazen bol heb ik niet, maar rustig zal het in ieder geval niet worden! Enkele belangrijke (internationale en nationale) onderwerpen die zullen gaan spelen voor voedingsmiddelenbedrijven in 2019 zullen hier kort worden behandeld.

Meer artikelen

Etikettering

Coca-Cola

Coca-Cola reageert op kritiek Paul Blokhuis: ‘Wij steunen eenduidige etikettering’ Staatssecretaris Paul Blokhuis liet op niet mis te verstane wijze weten niets te zien in het voedselkeuzelogo van Coca-Cola. Na een lange radiostilte laat het frisdrankconcern van zich horen. Ook Coca-Cola is net als Blokhuis, één van de sprekers op het Food Future Event op 9 april, voorstander van een gemeenschappelijk voedselkeuzelogo.

Meer artikelen