Trends in wijn: het verhaal achter de wijnboer, natuurwijn en lokale druiven

München, 22 augustus 2017 10:59 | Dionne Irving

De wijnmarkt is in beweging. De jongere generatie gaat op zoek naar het verhaal achter de wijn, de oudere consument is op zoek naar kleinere verpakkingen. Ook de vraag naar natuurlijke producten heeft invloed op de wijnproductie.

Begin september staat de grootste drankenbeurs Drinktec weer op het programma. Dit jaar sluit de SIMEI voor het eerst aan. Deze internationale beurs voor wijnproducenten  is nu onderdeel van de Drinktec. De trends in de wijnindustrie is authenticiteit en duurzaamheid.

 

Geen Chardonnay of Cabernet

Aan de bovenkant van de wijnmarkt worden authenticiteit en duurzaamheid steeds belangrijker. De centrale boodschap bij wijnmerken omvat de termen ‘wijncultuur’ en ‘traditie’.  Authenticiteit betekent ook dat wijn wordt gemaakt van de druif die lokaal groeit zoals de Grüner Veltliner in Oostenrijk. Deze territoriale uniciteit is een goed verkoopargument zeker voor consumenten die bewust wereldwijnen zoals Chardonnay en Cabernet uitsluiten.

 

Spontane fermentatie

Natuurlijke wijnen zijn een niche, maar deze worden geserveerd op de hipste locaties en worden het meest bediscussieerd op sociale platforms. Deze wijnen ontstaan door spontane fermentatie  zonder een geselecteerde gist. Er wordt ook geen sulfiet aan toegevoegd en ze worden niet gefilterd.  ‘Zo min mogelijk technologie’ is het motto. Hierdoor zijn witte wijnen vaak goudkleurig of oranje. Qua smaak vallen ze ook op. Ze hebben een hoog tanninegehalte, ze zijn licht bitter en hebben kruidachtige ondertonen. Bovendien bevatten ze geen of een heel laag gehalte aan fruitaroma’s. Dit is volgens de liefhebbers een teken van echte authenticiteit.

 

Het verhaal achter de wijn

Millenials zijn bij wijn vooral geïnteresseerd in het verhaal achter het merk. Conceptwijnen of kenmerkende wijnen van jonge wijnboeren zijn daarom de laatste jaren populair. In plaats van te focussen op de plaats van oorsprong, soort druif of hoe wijn wordt geproduceerd, laten deze jonge ondernemers de labels, foto’s en namen voor zichzelf spreken. Dit past perfect bij de tijd waar social media een belangrijke rol in marketing heeft. Consumenten zoeken online naar informatie, smaaktesten en aanbevelingen.

 

Kleinere porties

Naast de millennials hebben ook senioren een belangrijke invloed op de wijnmarkt. De oudere generatie zoekt naar kleinere volumes of verpakkingen die de inhoud langer vers houdt. Ze drinken vaker wijn maar in kleinere hoeveelheden. Kleine wijnflessen van glas domineren de markt, maar alternatieve verpakkingen zoals PET of bag-in-box worden steeds beter.

 

De Drinktec vindt plaats van 11 tot 15 september in Messe München. Op de beursvloer staan 1700 exposanten. De organisatie verwacht 70.000 bezoekers  waarvan twee derde uit het buitenland.