Trend in snoep en snacks: Genieten zonder hele leefstijl om te gooien

Keulen, 19 januari 2018 15:15 | Dionne Irving

Licht gezouten chips, een drankje met weinig alcohol, een dunner koekje: consumenten willen genieten zonder dat ze hun favoriete snacks hoeven te laten. Lighter enjoyment, zo noemt Innova Market Insights deze trend.

Vanaf 28 tot 31 januari start ISM, de beurs voor zoetwaren en snacks in Keulen. Innova Market Insights presenteert daar verschillende trends voor deze categorie.

Duidelijk is dat de consument die bewuste keuzes maakt ook bij snacken vraagt om producten die goed voor zijn lichaam zijn, maar ook goed voor de aarde. Innova merkte een flinke groei in ethische claims zoals vriendelijk voor bijen of vermindert voedselverspilling ook op snacks.

Koffie en thee als smaak

Het bedrijf merkt ook dat koffie en thee steeds populairder worden ook als smaak in snacks en snoep.  Zo bestaat er popcorn met een cappuccinosmaak, lollipops met koffiesmaak en chocolade met de smaak van macha thee. Thee zelf krijgt door de vraag van millenials steeds spannendere smaken bijvoorbeeld lemondrizzle groene thee.

Positively Processed

Simpele processen zoals fermentatie of poffen vinden ook hun weg naar de consument. Praten over hoe een product is gemaakt, is populair. Innova laat een voorbeeld zien van steengemalen chocolade die nog stukjes bevat. Dit wordt nu als authentiek gezien, vroeger zouden stukjes in de chocolade niet worden geaccepteerd.

ProSweets

Parallel aan de ISM vindt de ProSweets plaats. Hier tonen aanbieders van processing equipment de innovaties in de processing van snoep en snacks. Zo toont Bühler de flexibele, hygiënisch ontworpen Chocobotic. De traditionele productie van bonbons is herontworpen door twee robots toe te voegen (zie video).