Transparant communiceren: niets zeggen is geen optie

Den Haag, 9 maart 2018 06:30 | Schuttelaar & Partners

Voedingsmiddelenproducenten zoeken naar vormen van transparante communicatie. Van opengestelde fabrieken tot productie- en ketenprocessen die voor de consument volledig inzichtelijk worden gemaakt. Maar wat is de beste aanpak?

Wetenschapper, spreek!’ was de oproep van Rosanne Hertzberger in haar column in NRC Handelsblad begin januari. De wetenschap zou zich in publieke debatten sterker moeten laten horen om het afnemende vertrouwen in haar autoriteit een halt toe te roepen.

Afnemend vertrouwen zien we natuurlijk niet alleen in de wetenschap, maar ook in de politiek. En zeker ook in de voedingswereld, waarbij vooral  voedingsmiddelenbedrijven in de publieke opinie vaak het onderspit delven. Want als je sociale media mag geloven, kan alles dat op industriële schaal wordt geproduceerd nooit goed voor ons zijn. Ook hier geldt dus of je dit als producent laat gebeuren of dat je laat zien dat het anders is. Laat je negatieve beweringen de boventoon voeren of ga je geloofwaardig tegengas geven? Ons advies is om je stem te laten horen en transparant te communiceren.

De vraag is natuurlijk wel hoe je dat doet.

Een gesprek voeren

Bijna vier jaar geleden hebben we tijdens het VMT Food Event onze visie op transparantie mogen delen. Zoals we toen al aangaven, is openheid alleen – fabrieken van plexiglas – niet voldoende. Als bedrijf word je niet alleen afgerekend op afzonderlijke daden of berichten, maar ook op het totaal aan activiteiten en boodschappen.

Communicatie is belangrijk, maar kan alleen maar als ze van a tot z klopt: van grondstof tot marketing. En daarvoor is het handig dat je goed inzicht hebt in de eigen bedrijfsvoering, de processen en de keuzes die daarin zijn gemaakt. Je moet kennis hebben over grondstoffen en ingrediënten, warenwettelijke aspecten en de belangrijkste thema’s rond duurzaamheid en gezondheid. Als dat inzichtelijk is, dan begint het pas. Wat ga je zeggen? En tegen wie? Je moet natuurlijk wel de juiste toon aanslaan en een gesprek voeren. Niet alleen zenden.

Weet dus met wie je praat. Maak zichtbaar dat al die mooie producten door mensen worden gemaakt en verkocht. En dat ze allemaal zorgvuldig te werk gaan. Maar een echt gesprek aangaan, houdt ook in dat je je soms kwetsbaar opstelt. Ben niet bang om aan te geven waar je kunt verbeteren, waar je tegenaan loopt en bij welke keuzes je nog geen eenduidig antwoord hebt.

Niets zeggen geen optie

Het allerbelangrijkste is dat je de conversatie begint. Niets zeggen is in deze tijd geen optie meer. Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Zoals ook Rosanne Hertzberger aangeeft dat de wetenschap luider en vaker en in heldere taal tegen ons moet praten om ook daadwerkelijk gehoord te worden. Zo ook moet de industrie te horen zijn. We kunnen het ons niet veroorloven dat consumenten zich verder vervreemden van hun voeding. Het is tijd om te werken aan radicale transparantie

Ad Nagelkerke en Suzanne van der Pijll, managing partners bij Schuttelaar & Partners, tevens kennispartner van VMT

Praat en luister mee over transparant communiceren op het Food Future Event op 5 april tijdens de parallelsessie Transparant communiceren: hoe doe je dat? Wat is de beste aanpak? Maak ik me niet kwetsbaar met transparantie? De experts van Schuttelaar & Partners lichten het toe aan de hand van enkele spraakmakende voorbeelden. 


• Suzanne van der Pijl, Ad Nagelkerke, managing partners Schuttelaar & Partners
Transparant communiceren, hoe doe je dat?
• Jan Willem Verloop, Marketing Manager, Nature’s Pride
Toenemende populariteit vraagt openheid
• Gustaaf Haan, researcher Questionmark
Transparant over duurzaamheid

 

Hier vindt u het complete programma van het event. Reserveer deze datum in uw agenda en schijf u snel hiervoor in.