Timo Hoogeboom van Hak over transparantie: ‘Een kwetsbare opstelling is nodig'

Den Bosch, 26 maart 2018 10:39 | Maurice de Jong

Hak zet vol in op transparantie. Dat blijkt alleen al uit het platform pottenkijkers.nl. Hak-ceo Timo Hoogeboom zal op het Food Future Future Event op 5 april in Den Bosch de strategie rondom transparantie van zijn bedrijf uit de doeken doen.

Transparantie is niet iets om te scoren, het is iets dat noodzakelijk is om consumentenvertrouwen te vergroten én op peil te houden, vindt ceo Timo Hoogeboom van Hak die ook zal spreken op het Food Future Event op 5 april in Den Bosch.

“Naar mijn mening moeten bedrijven in de sector er naar streven dat zij ten alle tijden transparantie moeten kunnen bieden. Dat moet een ieder als doel hebben. Consumenten, media en belangenorganisaties eisen dat de transparantie verder wordt vergroot. Niet transparant zijn leidt tot wantrouwen terwijl dit vaak helemaal niet nodig is.”

Hoe vult u bij HAK het thema transparantie met name in?

“Wij bieden met ons platform pottenkijkers.nl en de Pottenkijkersdagen voor kritische consumenten, pers en andere influentials volledige transparantie naar een ieder die in onze producten is geïnteresseerd en daarover meer wil weten. Wij geven hier online nog verder invulling aan een volledige ingrediënten declaratie lijst en een 360 graden inkijk in onze fabriek en het hele proces vanaf het land tot in de pot. Alle vragen van consumenten worden vervolgens beantwoord door onze eigen mensen. Pottenkijkers is daarmee geen eenmalige campagne maar een lange termijn initiatief en gedachtengoed van HAK: volledige transparantie.”

Bij transparant zijn hoort soms ook een kwetsbare opstelling. Is dat mogelijk en wat is daarvoor nodig?

“Een kwetsbare opstelling is mogelijk en nodig. Nobody is perfect. Als je maar laat zien dat je elke dag je best doet om het nog beter te doen. Transparantie is daarnaast nodig voor ons juist omdat de werkelijkheid mooier is dan de perceptie! En wat is er mooier dan de glazen pot als metafoor hiervoor te gebruiken: je ziet wat je koopt. Je moet toe kunnen geven dat transparantie een proces is en dat je kritisch moet kijken naar dogma’s zoals die er in ieder bedrijf bestaan en dat de wereld om ons heen in sneltrein verandert als het om informatie voorziening gaat. Het zou helpen als media niet alleen geïnteresseerd zijn als het een keer mis gaat -en vooral niet zomaar iets overschrijven van iemand anders-, maar ook aandacht zou besteden aan de nuance met meer context en diepgang en bedrijven die structureel met vooruitgang bezig zijn.”

Food Future Event

Timo Hoogeboom is één van de plenaire sprekers tijdens het Food Future Event . Hij vertelt wat er bij komt kijken om de deuren van de Hak-fabriek te openen voor pers en publiek. En natuurlijk: wat levert dit nou op?