‘Terugwinnen vertrouwen en imagoherstel cruciaal na EHEC-crisis’

, 10 augustus 2011 08:00 | Maurice de Jong

De EHEC-crisis sloeg diepe wonden in de Nederlandse groente-export. Het herstel verloopt trager dan verwacht, aldus ABN Amro. Toch kan de sector sterker uit de crisis komen.

De export van groenten en fruit nam de eerste vijf maanden van 2011 af met 11% ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar, zo staat in de sectormonitor Food 2011. Positief is dat de volumes weer op het niveau van voor de EHEC-crisis liggen. Maar de prijzen blijven wel aanzienlijk achter, stelt de bank.

Het terugwinnen van vertrouwen en imagoherstel ziet ABN Amro als cruciaal voor een verder herstel van de export. Lukt dit dan komt de sector sterker uit de crisis tevoorschijn.

Nederlands kwaliteitslabel
Het consumentenvertrouwen hapert, zo blijkt uit de sectormonitor Food. Sinds maart begon dit te dalen. Het bedrijfsleven moet zijn producten uit de anonimiteit halen door het onderscheidend vermogen te versterken met productinnovatie.

Verder kan de introductie van een Nederlands kwaliteitslabel en de ontwikkeling van logistieke concepten voor de optimalisatie van tracking en tracing de Nederlandse groente- en fruitsector meer onderscheidend maken. Om dit te bewerkstelligen is wel intensieve ketensamenwerking nodig, benadrukt ABN Amro. De grote vraag blijft welke lessen de sector zal trekken uit de EHEC-crisis, aldus de bank.

Lees VMT online:
Al het nieuws over EHEC