Schuimcreamer moet kant-en-klare koffie out-of-homegevoel geven

Amersfoort, 30 november 2017 10:29 | Sophie Laemers

FrieslandCampina Kievit brengt vier schuimcreamers op de markt, onder de naam Vana-Cappa. Kievit combineert naar eigen zeggen het gemak van een kant-en-klare koffie met het gevoel van een out-of-home koffie.

De Vana-Cappa X960, Vana-Cappa X760, Vana-Cappa 22W en de Vana-Cappa 25T vullen het nieuwe portfolio van de ingrediëntenproducent en zijn bedoeld voor de instant drankenindustrie.

Karakter

De X960 heeft volgens Kievit een intense smaak en een stabiel en lepelbaar schuim. De X760 is fluweelzacht, de 22W heeft een zoete en geroosterde koffiesmaak en de 25T is een stabiel schuim voor consumenten die houden van een stevigere textuur.

Trend in koffiebeleving

Uit onderzoek onder consumenten in Indonesië en de Filipijnen, de focusgroep, bleek dat consumenten instant koffie vooral positief beoordeelden om de gestandaardiseerde smaak, gemak, betaalbaarheid en praktisch gebruik. Voornamelijk millenials tussen 20 en 30 jaar oud prefereren koffie met schuim.

FrieslandCampina Kievit stelt een groeiende ontwikkeling vast in instant koffiemixen. Vooral in Zuidoost-Azië speelt de trend. Naar verwachting groeit de waarde van de snelle koffiemixen met 37 procent voor 2022.

Out-of-home inspiratie

Luc Steenwelle, product group manager dranken SEAP: “Wanneer wij nieuwe producten ontwikkelen, kijken we altijd naar veranderende voorkeuren van de consument. De focusgroep was belangrijk bij de productie om iets te creëren wat consumenten willen en nodig hebben. Er is een grote behoefte onder consumenten en onze cliënten voor innovatieve schuimconcepten om de markt te vergroten, geïnspireerd door een toegenomen out-of-home kanaal.”