Scheveningse Vis op de kaart

Den Haag, 31 mei 2016 10:51 | Schuttelaar & Partners

Op veel menukaarten op Scheveningen pronken zalm, tonijn en gamba's, terwijl er voor de kust een geweldig lokaal aanbod aan vis is.

Scheveningen heeft een uniek verhaal te vertellen over haar historie als vissersdorp en over de vis die op Scheveningen wordt aangeland en verwerkt. Dat verhaal begint honderden jaren geleden met de eerste platvis die werd afgeslagen op het strand van Scheveningen. Scheveningse Vis is meer dan alleen een vis op je bord.

Het verhaal van vis op Scheveningen is niet overal meer goed zichtbaar. Op veel menukaarten in de regio pronken zalm, tonijn en gamba's. Ga maar eens bij een strandtent op Scheveningen eten en vraag of ze een lekker visje uit de Noordzee hebben. Grote kans dat je schaapachtig wordt aangekeken. En dat terwijl er een schat aan heerlijke, verse vis voor het grijpen ligt in onze eigen achtertuin.

Onbeminde vis weer op de kaart

Aan de aanbodkant zijn inmiddels enkele initiatieven die proberen om lokale vissoorten weer op de kaart te zetten. Kijk bijvoorbeeld naar de North Sea Chefs die in België de onbeminde Noordzeevis weer op de kaart hebben gezet - en met succes! De North Sea Chefs wisten de tot voor kort onbeminde vis om te toveren in een sterren-gerecht. Zij introduceerden onlangs het catch of the day programma.

In Nederland komt er langzamerhand ook wat beweging met onder andere het goede vis op de kaart programma. Op Scheveningen hebben we sinds 2 jaar het VIS|SCH festival waar het allemaal draait om de beleving rondom Scheveningse Vis. Maar helaas is het op dit moment logistiek nog steeds veel makkelijker om diepvriesvis van 1000 kilometer verderop in te kopen dan een Rode Poon die om de hoek is gevangen.

In gesprek met de sector

Om Scheveningse Vis weer op de kaart te zetten is Rabobank Regio Den Haag, in het kader van het Banking for Food programma, in gesprek gegaan met de vissector op Scheveningen. Het doel is om gezamenlijk een sterk product in de markt te zetten, met daarachter het authentieke verhaal van Scheveningse Vis. Dit versterkt de sector én het maakt het makkelijker voor de horeca om vis van dichtbij op de kaart te zetten. In februari is hiertoe een eerste verkenning gedaan naar hoe dit vorm kan krijgen.

Volgende stap

Het verhaal van Scheveningse Vis kan beter worden verteld. Daarin hebben alle schakels in de keten een rol. De vissers en rederijen, de visafslag, de handel maar ook de horeca en visspecialisten. Deze laatste twee bouwen een directe relatie op met de consument en kunnen het verhaal als geen ander overbrengen.