Pack2Go lanceert eigen kwaliteitsmerk

Brussel (België), 18 juli 2018 11:03 | Jorine van Knippenberg

Pack2Go, de Europese vereniging voor fabrikanten van voedings- en drankverpakkingen, lanceerde gisteren in Brussel het ‘Lachende tas’ logo en label. Haar leden kunnen het label straks voeren op hun producten als zichtbare kwaliteitsgarantie.

Het label wordt direct op het product aangebracht, naast het logo en label van het product zelf. Het label dient als een garantie dat de leverancier voldoet aan de eisen van de Pack2Go Europe Performance en aan alle Europese en nationale wetgeving betreft productkwaliteit. 

Pack2Go verwacht in de herfst van 2018 de eerste handelsmerklicenties te kunnen afgeven. Kort daarna kunnen fabrikanten het label vermelden op hun producten.   

Eisen Pack2Go Europe Performance

Om het label te mogen voeren, moeten bedrijven (die al members zijn) voldoen aan onder meer de volgende eisen:

  • De leidende principes van Pack2Go Europe onderschrijven
  • Voldoen aan de verplichtingen van de Essential Performance Requirements van Pack2Go Europe (deze gaan over de kwaliteit van het product en het gebruik ervan)
  • Verklaren volledig in overeenstemming te zijn met Europese en nationale wetgeving
  • Jaarlijks op het Pack2Go Europe-rapporteringsplatform rapporterej over indicatoren rond milieuprestaties, sociale engagementen, ethiek en de integriteit van de toeleveringsketen. Het platform wordt gehost door EcoVadis, een bedrijf dat duurzaamheidsscores voor internationale toeleveringsketens biedt.
  • De minimale score bereiken die is vastgesteld door Pack2Go Europe op de scorekaart van adviesbureau EcoVadis. Deze onafhankelijke partij gaat na of de deelnemende bedrijven voldoen aan de eisen van Pack2Go Europe. Het minimum is in juni 2018 vastgesteld op vijftig/honderd. Dit wordt niet door ieder bedrijf behaald. Zo is de gemiddelde score bij EcoVadis 43, waar die bij Pack2Go 58 is.

“Pack2Go Europe ondersteunt het plan met een bewustmakings- en communicatieprogramma,” aldus David Schisler, CEO van C.E.E.R. Schisler, die de afgelopen achttien maanden de Pack2Go werkgroep leidde. “Ons doel is de markt te laten weten welke kwaliteit onze sector te bieden heeft en waar deze kwaliteit te vinden is.”