Nestlé zet satellietwaarneming in om ontbossing tegen te gaan

Amstelveen, 17 september 2018 10:46 | Jorine van Knippenberg

Voedingsmiddelenconcern Nestlé wil met satellieten haar palmolieleveranciers in de gaten houden om te zorgen dat er bij de aanleg van plantages geen ontbossing plaatsvindt. Hiervoor gaat het bedrijf gebruik maken van de dienst Starling.

De vraag naar palmolie is groot en de productie uitputtend voor de gebruikte grond. Om die reden komt het vaak voor dat grote stukken bos worden gekapt om nieuwe plantages te creëren. Om die reden heeft Nestlé vastgelegd dat er vanaf 2020 geen ontbossing meer mag plaatsvinden bij de toeleveranciers. Momenteel is dit nog niet bij alle leveranciers het geval.

Vanaf december dit jaar zal het satelliettoezicht starten bij alle palmolieleveranciers van Nestlé. De satellieten zullen verder worden ingezet voor het bekijken van de pulp, papier en sojaproductie.  

Starling

Nestlé is het eerste wereldwijde voedingsmiddelenbedrijf dat de dienst Starling zal inzetten. Het wereldwijde verificatiesysteem Starling is ontwikkeld door Airbus en The Forest Trust. 

De dienst maakt gebruik van SPOT 6 – en SPOT 7-satellieten van Airbus die zijn ontworpen voor grote geografische gebieden. De referentiekaarten van Starling maken onderscheid tussen productiebossen met palmplantages, beschermde bossen en andere gebieden. Momenteel vindt er een pilot plaats boven het Perak-landschap in Maleisië. 

Ontbossingsvrij

Vorig jaar was 63 procent van de supply chain van Nestlé vrij van ontbossing, er is dus nog een lange weg te gaan voor de Zwitserse multinational. Met de inzet van Starling hoopt het bedrijf haar doelstelling om in 2020 ‘ontbossingsvrij’ te zijn sneller te behalen. 

Eerder dit jaar gaf Nestlé al aan om vanaf 2023 enkel nog 100% RSPO-gecertificeerde duurzame palmolie in te kopen. Voor een grotere transparantie heeft Nestlé ook de namen beschikbaar gesteld van de directe leveranciers en fabrieken waar zij de palmolie inkoopt.