Nestlé verkrijgt rechten om wereldwijd Starbucksproducten te verkopen

Seattle, Washington (VS), 8 mei 2018 08:00 | Jorine van Knippenberg

Nestlé en Starbucks zijn een wereldwijde overeenkomst aangegaan, waarbij Nestlé de rechten heeft om de producten van Starbucks buiten de winkels van het bedrijf zelf te verkopen.

De samenwerking biedt Nestlé de kans om te groeien in zowel Noord-Amerika, waar ze al een leidende positie heeft, als in de rest van de wereld. Dankzij de bekendheid en het bereik van Nestlé kan Starbucks bovendien veel meer klanten bedienen.

Transactie van zeven miljard dollar

Starbucks ontvangt 7,15 miljard dollar voor de overeenkomst, waar haar jaarlijkse omzet twee miljard dollar bedraagt. Bij de transactie zijn geen vaste activa inbegrepen, wat zorgt voor een efficiënte integratie. Zo’n vijfhonderd Starbucks-medewerkers zullen zich aansluiten bij de Nestlé familie, de operationele aansturing  blijft plaatsvinden vanuit Seattle.

Nescafé en Nespresso

Mark Schneider, CEO bij Nestlé is opgetogen over de samenwerking. “Koffie is de grootste snelgroeiende categorie binnen Nestlé. Met Starbucks, Nescafé en Nespresso worden drie iconische koffiemerken samengebracht.” Beide bedrijven zullen nauw gaan samenwerken, onder andere op het gebied van innovatie en marktstrategieën.